Rask gange eller løping?

Før du bestemmer deg for om du skal gå eller løpe, er det viktig at du har tenkt over en del ting.

shoes

Mange lurer på hva som er det mest effektive av å gå eller løpe. De fleste antar at sistnevnte metode er best, men fra tid og stund dukker det opp undersøkelser som peker på at det ikke spiller noen rolle, så lenge distansen og kaloriforbruket er det samme.

For å kunne gi et nøyaktig svar, er det viktig å presisere hva målsetningen er. Er målet å redusere kroppsvekten eller fettprosenten? Er målet å bedre helsen? Og hvem har vi med å gjøre, er det en utrent og overvektig pensjonist eller er det en sprek super-mosjonist? Alt dette vil være med og påvirke utfallet av spørsmålet.

Trening og helse

La det ikke være noen tvil: All trening og aktivitet hjelper og bidrar til å fremme den fysiske og mentale helsen. I en gjennomgang jeg har gjort, viser det seg at det å være i bevegelse og trene kan være positivt for minst 28 ulike sykdommer. Hvem kan egentlig si nei til sterkere immunforsvar, bedre humør og et friskere hjerte?

For helsen sin skyld er det ikke sikkert at det er så mye sunnere å løpe enn å gå, i alle fall ikke om vi skal sette vår lit til flere retrospektive og prospektive studier som har sett på sammenhengen mellom trening og helse. Vær likevel forsiktig med å trekke sikre konklusjoner, fordi slike undersøkelser ikke sier noe om årsak-virkning, kun sammenhenger.

Prøv likevel å tenke over hva som passer deg, din hverdag og hva vil motivere deg mest? Hvis det er rask gange, enten før frokost eller senere på dagen, så velger du det. Er du typen som liker å presse deg selv over litt kortere distanser, så er nok intervalltrening mer passende.

Dette bør du tenke over!

Når du skal bestemme deg for hva og hvordan du skal trene, er det viktig at du har tenkt over hva du vil og hvor viktig det er for deg.

  • Målsetning: Hvorfor trener du og hva vil du oppnå?
  • Prioritering: Hvor viktig er det å oppnå det du ønsker?
  • Tid: Hvor mye tid har du til rådighet per dag eller per uke?
  • Trivsel og motivasjon: Hvilken treningsform ser morsomt ut? Passer den inn med målsetningen?
  • Den sosiale biten: Hva betyr denne og hvordan passer det inn i forhold til treningsformen og målsetningen?

Hvis du ikke kan svare på dette selv, kan det være en god idé å ta kontakt med en personlig trener eller noen som du kjenner og som du vet kan mye om trening og kosthold. Det viktigste vil være at du klarer å gjennomføre det du planlegger og at du klarer å opprettholde dette over tid.

Hva som er det mest effektive har lite å si om du faller av lasset om et par uker. Så kort og godt: Når det kommer til kondisjonstrening bør du velge den treningsformen som passer deg best!

Hvordan foretrekker du å gjennomføre utholdenhetsøktene? 0 Svar

Artikkelen er sist oppdatert 6 oktober 2012

shoes3

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.