Er du en av de som prøver å være skikkelig hardcore? Slutt med det nå!

Vi er vår verste fiende på veien mot en sunnere og «fittere» kropp.

a563d_ORIG-food_prep

Fitnessindustrien er håpløs.

Vi klager og syter over at det er flere feite folk enn før, at det er en epidemi av overvekt, og at helsesystemet i verden går rundt med skylapper. Samtidig gjør vi det vi kan for å få skremme folk som ønsker å bli slankere, «fittere» og endre livene sine. Hva mener jeg med det?

Vi er vår egen verste fiende

Om jeg åpner instagram-feeden min nå så er dette hva jeg ser:

  • Tallerkener full av grillet kylling og grønnsaker, uten saus.
  • Overdreven bruk av hashtag’en #eatclean
  • En eller annens «svetteengel» på gulvet i gym’en etter en 20 minutters burpee-utfordring

sweat-angel

Facebook er enda værre:

  • Så mange motivasjonsmandag- og fitspiration-poster at du ikke klarer å inngå de.
  • Folk som klager over at de overspiste i helga, men det er ok nå, fordi det er Mandag – en ny uke, og at det er på tide å «knuse på».
  • Folk skryter av at de ble kvalm – 3 ganger – etter knebøyøkta kl 4 om natta.
  • Personlige trenere og coacher som oppmuntrer alle til å ta i bruk høyintensitets kardio og detox-dietter.

De profesjonelle er de aller verste

Vi krangler oss i mellom over små detaljer. Om «low-bar» eller «high-bar» under knebøy er best. Fordelene ved intervalltrening vs vanlig rask gange. Lineær eller ikke-lineær diett.

Det er virkelig ikke rar at den generelle befolkningen er så forvirret.

Og på toppen av det hele så skjeller vi ut de som gjør en innsats, fordi de «selvfølgelig» gjør det feil.

Her en noe jeg ble vitne til på gym’en for bare en uke siden:

En middelaldrende, noe overvektig kvinne, trente seg gjennom programmet sitt. (Jeg vet ikke navnet hennes men la oss kalle henne Judy). Hun gjorde det en typisk gym-gåer i hennes aldersgruppe, kjønn og størrelse ville gjort – en halvtime gåing på tredemøllen, 20 minutter på sykkelen og så noen øvelser på maskiner.

Alle som har litt kunnskap om dette vet at dette i teorien ikke var et optimalt program for Judy.

Men her er greia… Hun er aktiv, beveger seg rundt og gjør en positiv endring i livsstil. Og ikke minst, bruker Lørdagen sin mye mer produktivt enn om hun skulle sitte i sofaen hjemme, eller på en café å momse på en blåbærmuffins og sippe til en mocca på Starbucks.

Men så kommer en PT med trangt t-skjorte, håret greid bakover og går som om han rullet opp et teppe under hver arm. «Jonny Bravo» plukket Judy av den sittende brystpressmaskinen og guidet henne bort til frivektsseksjonen som var full av brautende og oppumpede tullinger som trente gjennom deres normale «pumpe seg opp før bytur»-rituale.

Våre muskelvenner begynner å vise Judy hvordan man skal utføre skråbenk med hantler – alle er nok enige i at det er en god øvelse som er bedre enn brystpress i maskin.

Dessverre ble Judy så ukomfortabel i frivektsavedlingen for første gang, hvor hun ble gitt manualer som gjerne var litt for tunge med mr. macho hengende over seg, at hun så ut om en katt på vei til å bli påkjørt.

Jeg er sikker på at PT’en helt sikkert kunne gitt Judy en treningsprogram på papir som var mye bedre enn det hun holdt på med, men kjangsen for at hun holder seg til det er nok verre enn en snøballs kjangs i helvete.

Så hva gjør Judy? Hun mister motivasjonen for å trene på treningsstudio, redd for å møte på PT’en igjen, så hun bestemmer seg for å avslutte medlemskapet og aksepterer at hun aldri kommer til å bli slank.

Bra jobba Mr. hardcore PT!

Og for ikke å snakke om diett

Jeg jobber som coach. Jeg er også en fleksibel spiser. Jeg mottar dritt hver dag om hvordan jeg kommer til å ødelegge meg selv innvendig ved å spise sukkerholdige frokostblandinger, drikker lettbrus og har popcorn til snacks.

Jeg klarer derimot å børste det av meg – jeg har tro på at jeg vet hva jeg gjør, og at mat som dette ikke kommer til å påvirke min framgang på en negativ måte.

For mannen og kvinnen i gata så er det værre.

images (84)

Folk blir redde for å være på diett, og igjen, det er vi profesjonelle i bransjen man kan skylde på.

Vi snakker ustoppelig om hvor viktig dietten er. Og det spiller ingen rolle hvilke kostholdsgruppe du detter innom, alle tar det til det ekstreme.

Jeg står for IIFYM/fleksibel diett – men vi kan være ganske ille vi også. Vi faller i fellen med å fortelle folk at de må telle absolutt alle kalorier hver eneste dag i året helt ned på grammet. At makroene må følges med på ellers vil du det ikke nok, og vi fokuserer ikke på målet ditt.

Vi går hardt mot de som ikke er i form og hopper på enda en trenddiett, som sier at de kommer til å spise rent, ikke røre noe kunstig og prøve å spise sunnere. Vi ler at det faktum at de kommer til å lide seg gjennom dietten og mest sannsynlig ikke komme noen sted mens de overser termodynamikk og kaloritelling.

BmcfKTkCcAANHHv

Hva med de som spiser «rent», eller bodybuilding-bros? De skriker over at alle som tillater seg selv «godis» på diett ikke er dedikerte nok.

De skryter om hvordan de ofrer alt for å vinne, med måltid etter måltid med tunfisk, ris og brokkoli, og teller ned dager til konkurransen er ferdig sånn at de endelig igjen kan spise noe som ikke smaker som papptavle eller tapetlim.

Til poenget: Jeg postet nylig et bilde av meg selv hvor jeg jobbet med pc’en min i fanget på en lokal pub. Jeg drakk en….. Cola light.

Å kjære vene!!

Antallet kommentarer jeg fikk som sa at jeg var en skam for ernæringsverden for å promotere inntak av kunstig søting. At den kunstige drikken kom til å gjøre at innvollene mine råtnet, og at jeg faktisk fikk et halvt dusin «av-likes» av siden min viste meg én ting:

Folk ta denne «helsegreia» ALTFOR seriøst.

aspartame_products1

 

Vi skremmer folk vekk

Jeg er for å oppmuntre folk til å gjøre positive endringer i livet sitt, bli sunnere, gå ned i vekt og kanskje leve litt lengre for å se barn og barnebarn vokse opp. Men vi har to store problem her:

  1. For å sitere min venn Paul Mort“People won’t take action until the pain of staying the same becomes greater than the pain of change.”

Dette er 100 % sant. Folk misliker kanskje det faktum at de er overvektige, at magen henger over beltespennen, at de går opp en kjolestørrelse hvert eneste år, eller at de blir kortpustet av å løpe etter barna sine.

I de fleste tilfeller er dette mest upraktisk, ikke direkte vondt.

Det smerter mindre enn tanken på å stå opp en time tidligere for å ta en joggetur, eller å bytte ut den ekstra store kaffe latten med karamell til en svart kaffe.

Hva skal til for at det skal gjøre «vondt» nok for at du endrer deg? Et samlivsbrudd, barn som ikke orker å leke med deg mer fordi du er i så dårlig form, eller at knappene på skjorta di spretter av i et møte fordi magen er for stor?

  1. Å komme i form krever ikke at du må ofre mye, og det krever i hvert fall ikke at du trenger å være hardcore.

Hva om man ikke teller kalorierene nøyaktig?

Hva om man har litt frihet i helgene?

De spiser fortsatt melkeprodukter, korn og kunstig søting?

Eneste trening de gjør er kroppsvektstrening?

De KUNNE gjort ting mer effektivt for å komme dit de vil raskere, men de gjør ting som gir en positiv livsstilsendring og får dem nærmere der de ønsker å være, så spiller det virkelig noen rolle?

Jeg vil påstå at det ikke spiller noen rolle. Du trenger ikke være ekstrem for å gå ned i vekt.

Drit i å være hardcore

De mest irriterende folkene innen fitness? De som påstår å være hardcore og som elsker å fortelle andre som er villige til å høre på hvor streng dietten demmes er og skjeller ut de som har det gøy mens de kommer i form.

Ikke bare er denne hardcore-holdningen totalt unødvendig, det er også irriterende og gir ikke vanlige folk lyst til å gå ned i vekt.

Jeg brukte å være han fyren som tok med tupperware til venner og bestilte vann på pub’en.

wAKAepv

Jeg elsket det faktum at det ikke fantes et gram transfett eller det minste spor av aspartam som passerte leppene mine, og tok meg friheten til å fortelle venner og familie hvor ekstrem dietten min var, og hvordan jeg stod opp hver eneste morgen og gjorde kardio. Om de ikke gjorde det samme så var de ikke dedikert nok.

Jeg har lyst å gi mitt tidligere jeg et spark bak.

Nå så tar jeg meg selv i å fortelle folk igjen og igjen at de ikke skal være så hardcore. At de ikke trenger å lide for å få idealkroppen.

Ok, bodybuildere er en helt annen sak – alvorlig lite kcal, masse kardio og en hel haug cravings har en tendens til å være del av en konkurranseprep., men seriøst, hvor mange av oss ønsker å se ut som Phil Heat eller Iris Kyle?

Mitt budskap er moderasjon crossfitpuke

LES OGSÅ – 7 steg for å mestre moderasjon

Du KAN spise «junk» og komme dit du vil, og du trenger ikke trene 2 timer hver eneste dag.

Og du trenger i hvert fall ikke å sette livet på vent bare fordi du skal miste et par kg fett.

 

Artikkelen er fritt oversatt med tillatelse fra Mike Samuels.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.