– Protein i pulverform er virkningsløst

Professor Bjørn Skålhegg hevder ovenfor NRK at proteinpulver er virkningsløst for sunne og friske mennesker.

prot

Professor i ernæringsvitenskap, Bjørn Skålhegg hevder at protein i pulverform er virkningsløst og at sunne og friske mennesker ikke får noen effekt av proteinpulver. I det tv-sende programmet Puls påstår professoren at pulveret enten blir omdannet til fett eller nitrogen, og at det deretter går rett ned i do. Dette er ikke på noen måte riktig.

Protein i pulverform er minst like virkningsfullt som protein i form av mat. Mellom 76 og 97 prosent av alt protein du spiser blir tatt opp, avhengig av om det er snakk om animalske eller vegetabilske kilder. Proteinpulver består vanligvis av melkeproteinene myse og kasein og disse to regnes som å være to av de aller beste ifølge PDCAAS, en metode som sier noe om behovet vårt for essensielle aminosyrer og evnen vår til å fordøye og absorbere dem.

Proteinet tisses ikke ut

Hvis du får i deg for mye protein, så er det uvesentlig om det kommer fra pulver eller mat. Faktisk er protein fra proteinpulver den nest billigste proteinkilden, så skulle du først ønske å tisse noe ut, så skulle man tro at proteinpulver var å trekke.

Uansett, det stemmer overhodet ikke at du tisser ut protein. Ved et overskudd vil aminosyrene bli omdannet til glukose eller fettsyrer for så å bli brukt som energi eller lagres. Nitrogendelen i proteinet vil derimot bli skilt ut i urinen, men det er ikke det samme som å si at man tisser ut proteinet.

Behov og effekt på musklene

Hvor mye protein vi trenger, avhenger av flere faktorer som treningsstatus, alder, energiinntak m.m. I de fleste gjennomganger havner anbefalingen et sted mellom 1,4 og 2 gram protein / kg kroppsvekt for de som trener flere ganger i uken.

Andre har regnet seg frem til at proteinsyntesen i muskelen responderer maksimalt ved rundt 15 gram essensielle aminosyrer per måltid, eller tilsvarende 3,2 gram av leucine, den viktigste aminosyren for muskelvekst. Omregnet til mat utgjør dette rundt 130 til 170 gram kjøtt eller fisk eller 35-45 gram proteinpulver per måltid.

Det er nok riktig at en god del mosjonister og styrkeentusiaster overdriver proteininntaket sitt og at man fint kan dekke behovet sitt gjennom fast føde, men det blir likevel ikke riktig å påstå at protein fra proteinpulver bare blir tisset ut eller at det er virkningsløst.

Referanser

  1. NRK Puls
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.