Proteinpulver – Mye bedre enn sitt rykte

Flere eksperter hevder at proteinpulver er dyrt, unødvendig, gjør deg feit og at du bare tisser det ut igjen. Dette er selvsagt bare oppspinn og tullprat.

prot1

I flere tv-programmer, aviser og nettartikler kan vi lese om at eksperter er kritiske til nordmenns bruk av proteinpulver. Påstandene hagler med jevne mellomrom og sist var det en ernæringsfysiolog som hevdet at det var både dyrt og unødvendig (les saken!), at det gjør deg feit og at du tisser det bare ut igjen.

Har kritikerne rett – Er det dyrt, dyrt unødvendig og uten effekt? Selvsagt har de ikke det. Det finnes flere gode grunner til å benytte seg av proteinpulver. Både for idrettsutøvere, mosjonister, eldre, underernærte og andre som ikke får i seg nok via kostholdet.

LES OGSÅ – Denne proteinmengden er nok

Proteinbehov og kilder

Litt avhengig av formålet med å innta protein (muskelvekst, fettforbrenning, metthetsfølelse, etc), øvrig energiinntak og aktivitetsnivå kan vi si at du bør få i deg et sted mellom 1,4 og 2 gram protein / kg kroppsvekt hver eneste dag. For to personer på hhv. 65 og 90 kilo utgjør dette 91-130 og 126-180 gram daglig. Fokuset bør være på gode proteinkilder med et høyt innhold av essensielle aminosyrer, da dette er aminosyrer vi selv ikke kan produsere selv (derav «essensiell»).

Proteinpulver er en slik proteinkilde (med høy kvalitet). Det finnes selvsagt også andre høyverdige proteinkilder – Melk, kyllingfilét, karbonadedeig, reinsdyr, torsk, fisk, tunfisk, sei, egg, meieriprodukter, osv.

Det er selvsagt ingenting i veien for at du heller prioriterer å få i deg proteinene gjennom kostholdet. I mange tilfeller vil dette også gi deg en del vitaminer og mineraler som ikke proteinpulveret gir – men til gjengjeld så er proteinpulver den nest billigste høyverdige proteinkilden vi har i kostholdet. Skal du spise 100-200 gram protein om dagen, vil det være kostnadsbesparende å la noe av dette komme fra proteinpulver.

LES OGSÅ – 6 gode grunner for å spise mer protein

4 fordeler ved å bruke proteinpulver

  1. Proteinpulver er den nest rimeligste høyverdige proteinkilden (etter tunfisk).
  2. Proteinpulver er veldig praktisk, spesielt når du har dårlig tid og er i farta.
  3. Proteinpulver er genialt for de med liten sultfølelse og som sliter med å få i seg nok mat (eldre, underernærte, andre som vil opp i vekt).
  4. Proteinpulver er svært anvendelig. Du kan bruke det i vaffel- eller pannekakerøren, i brød, pizzadeig, smoothies, osv.

Husk likevel at det ikke er noe magisk med proteinpulver, og at jeg fortsatt vil anbefale deg å prioritere protein fra fast føde. Poenget med artikkelen var ikke å skryte proteinpulveret opp i skyene, men å nyansere den tendensiøse og useriøse debatten som fra tid og annen dukker opp i diverse medier.

Proteinpulver er bare en konsentrert form av proteinet fra en matvare – enten det er melkeprotein, eggeprotein, erteprotein, myse- eller kaseinprotein, osv. Du kan derfor forvente omtrent den samme effekten som med andre høyverdige proteinkilder fra fast føde. Verken mer eller mindre.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.