;
;

Proteinmiksen som gir best effekt?

En miks av protein gir bedre effekt enn myseprotein alene.

pp3

I en rykende fersk studie (1) som ble publisert tidligere i år, har forskere undersøkt effekten av en blanding av flere typer protein på proteinsyntesen etter trening.

Studien som er den første i sin type ble utført av forskere ved University of Texas Medical Branch og sammenlignet effekten av en miks fra soya, myse og kasein opp mot myse. Proteindrikken ble drukket rett etter en beinøkt.

Tidligere forskning som er gjort på emnet tar bare for seg én proteinkilde av gangen, og tar ikke hensyn til proteinets innhold av leucin. Leucin er trolig den aminosyren som er viktigst for proteinsyntesen (2).

LES OGSÅ – Siste nytt om proteinbehov

Soya, myse og kasein

Nitten friske, unge voksne deltok i studien, som var både randomisert og dobbeltblind. Drikken de fikk etter trening bestod enten av 20 gram av proteinblandingen eller rent myse som inneholdt sammenlignbare mengder med aminosyren leucin.

Treningen bestod av tung styrketrening av beina, og flere prøver fra beinmuskulaturen ble innsamlet fra hver av deltakerne for å kunne avgjøre forandringer i proteinsyntesen over tid. Prøvene ble tatt under hvile, og 3 og 5 timer etter endt treningsøkt.

Sammensetningen av proteinblandingen som ble brukt i denne studien inneholdt 25% soyaprotein isolat, 25% myseisolat og 50% kasein. Denne blandingen viste seg å stimulere til muskelvekst gjennom økt proteinsyntese i samme grad som myse alene.

LES OGSÅ – 6 grunner til å spise mer protein

Utvider det anabole vinduet

Den store forskjellen lå i at det viste seg at denne proteinblandingen utvidet det «anabole vinduet», altså en forlengelse av varigheten til proteinsyntesen, sammenlignet med et inntak av myse alene.

Resultatet demonstrerte at et inntak av denne proteinblandingen førte til en forlenget forsyning av aminosyrer til muskulaturen og utvidet proteinsyntese, i forhold til inntak av proteiner fra en enkelt kilde.

Proteiner fra melk (myse og kasein), soya, kjøtt og egg er alle effektive til å stimulere proteinsyntesen etter trening.

Studien viser at du kan forlenge tilførselen av aminosyrer til muskulaturen, og at dette potensielt kan ha en effekt på muskelvekst og restitusjonstiden. Så er det bare å håpe at disse resultatene blir fulgt opp med flere studier av litt lengre varighet.

Hvilket proteinpulver bruker du? 13 Svar

Referanser

  1. J Nutr. 2013 Jan 23. Protein Blend Ingestion Following Resistance Exercise Promotes Human Muscle Protein Synthesis. Reidy PT
  2. 2010. University of Illinois at Urbana-Champaign. Leucine is a critical factor determining protein quantity and quality of a complete meal to initiate muscle protein synthesis. Norton, Layne E.

Artikkelen er sist endret 20 februar 13.32

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.