Proteinrik frokost gjør deg mettest

I følge en nylig publisert studie vil en proteinrik frokost kunne dempe appetitten og redusere sannsynligheten for overspising hos overvektige ungdommer.

I en studie som ble presentert i mai-utgaven av Obesity kom forskere frem til at en proteinrik frokost kan være en effektiv strategi for å dempe appetitten og forhindre overspising hos ungdommer.

I 3 uker ble 10 jenter med en snittalder på 15 år, høy BMI, og som var kjent for å hoppe over frokosten, testet under 3 forskjellige scenarioer som hver varte en uke:

  1. Hoppe over frokosten minst 5 ganger i uken
  2. Spise et 500-kalori måltid beståense av frokostblanding og melk (normalt proteininnhold)
  3. Spise et 500-kalori måltid bestående av belgiske vafler, sirup og yoghurt (høyt proteininnhold)

Etter hver uke, kom deltagerne til laboratoriumet for å svare på et spørsmålsskjema og gjennomføre en såkalt fMRI (functional magnetic resonance imaging) skanning av hjernen, mens personene fikk se på ulike bilder (noen av mat, og mens andre var nøytrale).

Sammenlignet med å hoppe over frokosten, ga begge måltidene økt metthetsfølelse og redusert sultfølelse 3 timer etter frokosten. Måltidet med mest protein, til tross for den absurde sammensetningen, hadde også best effekt.

Og for å sitere forskerne selv

the addition of breakfast led to alterations in brain activation in regions previously associated with food motivation and reward with additional alterations following the higher-protein breakfast. These data suggest that increased dietary protein at breakfast might be a beneficial strategy to reduce reward-driven eating behavior in overweight teen girls

Artikkelforfatteren mener

Disse funnene kan være interessante for overvektige ungdommer som hopper over frokosten, og i stedet for ender opp med å spise en større og mer usunn porsjon mat til lunsj.

At protein er mettende og svært viktig for å kontrollere sultfølelse har vi visst lenge. Det kan også være noe av grunnen til at en del responderer såpass bra på en lavkarbo-tilnærming (en lavkarbo-diett har ofte et høyere proteininnhold enn en lavfett-diett). Typen frokost kunne nok vært hakket sunnere for å sett om utslaget hadde vært større.

Men om du har god kontroll på kostholdet, så er det derimot ingenting i veien for å hoppe over frokosten.

Spiser du frokost? 27 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.