Derfor spiser du alltid mer enn ett potetgullflak

Hvorfor skal det være så vanskelig å bare ta seg et par chips og stoppe der? Det er flere ting som tyder på at smaken på fett kan trigge hjernen til å sende signaler til magen om å danne endocannabinoider som får deg til å spise mer.

chips

Har du noen gang lurt på hvorfor det er så vanskelig å spise bare én pommes frites eller chips? Hvorfor det er vanskeligere å stoppe når du først har begynt å spise? Følg med her.

De 5 smakssansene

På skolen lærte vi at mennesker kan smake søtt, salt, surt, bittert og umami. Umami stimuleres av aminosyren glutamat, og gjør at vi kan smake protein i blant annet kjøtt, fisk eller ost. Men nylig ble det oppdaget at vi også har evnen til å «smake» fettinnholdet i mat, og at dette kan være med å påvirke forskjeller i forkjærlighet for fet mat.

Det er jo logisk at vi har sensorer på tungen for fett også, som jo er det mest energitette makronæringsstoffet, med 9 kilokalorier per gram. Fett i kosten er vanligvis triglyserider, som er satt sammen av tre fettsyrer og et glyserol molekyl. Tidligere studier har vist at oral hypersensitivitet til fettsyrer er assosiert med redusert fettinntak og kroppsvekt.

Hypersensitive mennesker spiser mindre

Forskere fra Deakin University of Australia testet for eksempel smaks- overgangspunktet «taste threshold» for tre forskjellige fettsyrer, oleate, linoelate og laurate hos 31 normalvektige personer.  De klassifiserte dem som enten hypo eller hypersensitive. Testpersonene utført også en fett rangeringstest der de brukte en slags vaniljesaus (custard) med varierende mengde fett (0, 2, 6 og 10%).

Resulatene viste at hypersensitive hadde et lavere energiinntak og fettinntak, og også en bedre evne til å rangere vaniljesausen basert på fettinnhold. Dette indikerer at en økt evne til å merke fett i mat kan resultere i et lavere kaloriinntak, som igjen kan føre til en lavere kroppsvekt.

Tanken her er åpenbart at de som er mindre sensitive til fett trolig trenger mer fett i maten deres for å føle den samme tilfredsstillelsen som folk med mer sensitive fettreseptorer. Siden fett er det mest kaloritette energiemnet betyr dette at de kanskje ender opp med å innta mer kalorier, og ender opp med å gå opp i vekt.

Dette kan åpne for mange interessante nye studier, for det er mange spørsmål vi enda ikke har fått svar på:

  • Er for eksempel den økte evnen til å «smake» fett i mat genetisk eller blir forandringer i sensitivitet for fett påvirket av fettinntaket, altså livsstilen?
  • Påvirker vektnedgangen folks evne til å smake fett slik at de får lyst på og søker etter fetere mat når de er på diett?
  • Får du økt fett-sensitivitet av å gå på en lav-fett diett?
  • Hvordan vil et LCHF kosthold (Low Carb High Fat) påvirke fettsensitiviteten?
  • Kan man utvikle kjemiske forbindelser som stimulerer fett reseptorene på tungen, slik at man kan tilsette dem i mat, på samme måte som søtningsmidler kan som erstatning for sukker?

Men tilbake til svaret på hvorfor det er så vanskelig å «spise bare en/ett».

Smaken på fett får deg til å spise mer

En ny interessant studie på fra University of California fant at disse orale fettsensorene aktiverer en kraftfull «avhengighets -type» mekanisme i magen som faktisk øker videre fettinntak. Forskerne brukte en ’sham feeding’ modell med rotter, der de brukte flytende mat som kunne bli drenert fra magen til dyrene før det nådde tynntarmen.  Med denne modellen kunne de vise at ’sham feeding’ på en høyfett-diett resulterte i potent aktivering av endocannabinoider ved endret enzymaktivitet i kontrollen av endocannabinoid metabolismen.

Endocannbinoider er cannabis-liknende forbindelser som produseres i kroppen og spiller en viktig rolle i å regulere belønningssenteret i hjernen assosiert med spising. Endocannabinoiden AEA vil for eksempel aktivere cannabis-reseptorer i hjernen, fett og muskelvev. Responsen er å øke matinntaket, muligens ved å øke appetitthormonet ghrelin. AEA er faktisk også funnet i høyere nivå hos overvektige en normalvektige, og det ser ut som det promoterer til fettlagring.  I musklene derimot vil AEA reduesere opptaket av glukose, som vil øke insulinresistens.

Our findings identify the gut endocannabinoid system as a critical component of the positive feedback mechanism that drives fat intake and suggest that therapeutic strategies aimed at restraining small intestinal endocannabinoid activity might help to selectively reduce the overeating of fatty foods.

Med andre ord viste denne studien at «smaking» av fett i munnen sender et signal til hjernen, som deretter sender et signal til magen, som fører til dannelsen av endocannabinoider, som forsterker signalet og gjør at du spiser mer fett. Dette er nok grunnen til at å spise en liten bit av noe fettrikt gjør at du får lyst til å spise hele pakken eller til tallerken er tom. Ha dette i tankene neste gang du bare skal smake litt.

Og vips.. så er posen tom

Referanser

  1. Stewart JE, Feinle-Bisset C, Golding M, Delahunty C, Clifton PM, Keast RS. 2010. Oral sensitivity to fatty acids, food consumption and BMI in human subjects. School of Exercise and Nutrition Sciences, Deakin University, Burwood, VIC 3125, Australia. Br J Nutr. 2010 Jul;104(1):145-52. Epub 2010 Mar 3.
  2. Stewart JE, Newman LP, Keast RS. 2011. Oral sensitivity to oleic acid is associated with fat intake and body mass index. Centre for Physical Activity and Nutrition Research, School of Exercise and Nutrition Sciences, Deakin University, 221 Burwood Highway, Burwood VIC 3125, Australia; CSIRO Food and Nutritional Sciences, 11 Julius Avenue, Riverside Corporate Park, North Ryde 2113 NSW, Australia. Clin Nutr. 2011 Jul 12.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.