Dette må du vite før du velger personlig trener

Martin Norum tar for seg noen av problemene med bransjen sånn den er i dag, og gir deg noen gode tips, enten du er personlig trener eller trenger hjelp med å komme i form.

fitness e1335172006721

Personlig trening er definert som det raskest voksende helserelaterte yrket i verden.

Hva er egentlig en personlig trener og hva kan du forvente å få i retur av PT-timer? Er en personlig trener verdt pengene og finnes det forskjeller? Vi skal i denne artikkelen se på hvilke bruksområder personlig trening har, men også se på utfordringene knyttet til jobben som blir gjort idag.

Hvorfor bruke personlig trener

Det er hevet over enhver tvil at trening og fysisk aktivitet er helsebringende. Allikevel er det mange i dagens samfunn som ikke klarer å prioritere å være fysisk aktiv og spise sunt.

Stress, tidsklemma og ukunnskap er noen av de faktorene som påvirker vår lyst, kapasitet og evne til å prioritere trening.

anatomy trainsMange rapporterer om at det hadde vært enklere dersom man hadde noen som man måtte stå til ansvar for, og som fortalte hva man burde gjøre for å få mest mulig igjen for investert tid.

Det stilles ingen spørsmål ved at man benytter en rådgiver i banken når det gjeder investeringer, eller at man går på skole for å lære et emne av noen som kan det bedre enn deg.

Trening er vitenskap

Når det kommer til trening har det ikke vært vist samme forståelse. Mange tror at trening for å oppnå resultater er noe som alle kan og ”det er jo bare å trene mer og spise sunnere”. Faktum er at trening er en vitenskap.

Forskere og fysiologer undersøker hele tiden hvordan man på best mulig måte kan oppnå de beste resultatene for å få mest mulig igjen for tiden man legger ned. En personlig trener gjør dette for deg. Han eller hun skal inneha den kunnskapen som er nødvendig for at du skal få nettopp dine resultater, på lik linje som en annen rådgiver. Ingen er forundret over at rådgivere og konsulenter koster, og endelig begynner den vanlige mann å innse at han eller hun kanskje behøver litt ekstra hjelp av en fagperson.

Personlig trening er ikke bare for de utrente og slappe.

Du tenker kanskje at du kan det meste om trening og at du ikke har behov for PT timer? Vel – et reellt behov er det mulig at du ikke har, men hva om jeg forteller at selv personlige trenere bruker andre trenere. Undertegnede trener eksempelvis 5 PTer den dag idag. Hvorfor? Fordi vi alle trenger faglig påfyll, alternative innfallsvinkler og kan lære av hverandre. Vi trenger også en boost som alle andre, og kan på lik linje med resten av befolkningen få bedre resultater med PT-timer.

Enkelte studier antyder at treningseffekten automatisk stiger med 50% så fort man trener sammen med en person. Hvor høy kan denne prosenten bli med en dyktig PT som ikke bare sikrer kontinuiteten i treningen (hvilket ofte er mangevare hos mosjonister), men også finpusser tekniske elementer, forteller hva som fungerer best for en gitt målsetting, og samtidig motivere deg mot toppen?

Prisene varierer

beermug e1335175273682Prisforskjellene er store, men rundt 500-600 kroner/timen er vanlig pris.

Det kan kanskje høres dyrt ut, men la oss si at du kjøper 20 timer for 12 000 kroner og går ned 15 kilo i løpet av de timene. Er det 15 kiloene verdt 12 000? For mange er svaret definitivt ja. Man kan ikke sette en pris på helse, og faktum er at trening ikke bare får mange ned i vekt – det forbedrer mange indikatorer på helse vesentlig med en tilhørende selvtillitsboost.

I dagens samfunn bruker vi så mye penger på «søppel» som ikke er bra for oss. Summerer du opp byturene i helgen (med tilhørende burger eller kebab), fastfooden du spiser dagen etter, og ikke minst alle kronene du bruker på andre ting som strengt tatt ikke er nødvendig tror jeg vi kan være enige om at å bruke noen tusen på noe som er bra for deg på alle måter kan forsvares fullt og helt.

Det finnes utallige solskinnshistorier – svært mange har oppnådd ekstreme resultater i samarbeid med en PT.

Trenger vi personlige trenere i fremtiden?

obese1 280x209La oss se kort på dagens status:

  • På verdensbasis er det en milliard voksne som er overvektige.
  • 300 millioner med fedme (BMI over 30). (WHO)
  • Økningen i overvekt sees over hele verden, både i i‐land og u‐land.
  • Alle grupper har gått opp i vekt; de slanke har blitt mindre slanke og de overvektige er enda mer overvektige.
  • Gravide veier alt for mye og påvirker barnets helse i negativ retning (TV2-nyhetene 29. feb 2012)
  • Stadig flere på barneskolenivå er overvektige. Med tidlig overvekt er sannsynligheten for å fortsette å være overvektig stor.
  • Stadig flere av oss er så overvektige at vi pådrar oss diabetes type 2.
  • Overvekt er samfunnsøkonomisk et stort problem. Vi presterer dårligere, orker mindre og er mer syke som overvektige.
  • Til og med mengden drivstoff som benyttes på verdensbasis øker grunnet stadig tyngre befolkning

Det bør allerede være klart at det er et stort behov for trenere og at det vil være det i lang tid fremover. Behovet for kvalifisert helsepersonell som kan veilede folk til en bedre helse har aldri vært større. Og det ser ut til at mange har skjønt nettopp det. Det å bli PT har blitt en stor trend og det har sine positive og negative sider.

Dette kan du forvente av en personlig trener

Noen blir PT fordi de synes det er kult, noen blir PT i kombinasjon med en fylletur til syden, mens andre har et brennende engasjement for å hjelpe folk til en bedre livsstil. Grunnene er mange – men rollen er den samme.

En PT skal ta deg nærmere et mål og være en guide. Finnes det forskjeller, og hvordan vet du hvem som er bra?
Bakdelen med den store pågangen og etterspørselen etter personlig trening er at mange leverandører ser sitt snitt til å tjene penger på denne eksplosive trenden, og stadig tilbyr kortere og billigere løsninger.

La meg stille følgende spørsmål:

Du skal fra A til B. Den ene veien er lettvint og rask, den andre er lengre og vesentlig hardere. Hva velger du?
Svaret er ofte det som krever minst energi. Og det er noe av problemet. Vi glemmer at vi er EN FORM FOR helsepersonell som har en jobb som går ut på å «leke» med kroppene til folk. Det krever sin forståelse for svært mange aspekter om menneskekroppen dersom ting skal utføres forsvarlig.

Hvis ikke PTene tar dette på alvor i den forstand at de:

  1. Tar en utdannelse
  2. Fortsetter å søke kunnskap etter endt utdannelse
  3. Virkelig brenner for det de driver med
  4. Ser individene som enkeltpersoner med unike behov

..har vi et stort problem.

Du tar sannsynligvis for gitt at PTer gjør alle disse punktene, men da må du tro om igjen. Faktum er at de færreste virkelig setter seg inn i alt det som om mulig kan læres, men ser på det som en enkel jobb som bare går ut på å trene andre.

Det er synd at det er slik for de KAN FAKTISK ødelegge ryktet og seriøsiteten i bransjen, men på en annen side: kvalitetsforskjellene blir desto større og tydeligere. Likevel er det ikke alltid lett for den vanlige mann i gata og avgjøre hvem som er flinke, og hvem som ikke er det. Hvorfor ser du under.

«Sirkustrenerne må bekjempes…»

shoes for zumba 1385 280x233Som følge av at enkelte trenere slipper til for lett i markedet og fordi kvaliteten på utdannelsene og personene som tar utdannelsene er sprikende oppstår det jeg kaller for sirkustrenere. Det høres kanskje fancy ut, men det er ingen positiv situasjon å befinne seg i.

I treningsbransjen skjer det hele tiden enorme endringer med tilhørende treningstrender og redskaper som vokser seg store og populære. Det finnes mange eksempler, deriblant zumba, bosu-baller, trening med vannbagger, slyngetrening m.m. Når en ny trend kommer fremstår det som om det skal revolusjonere ALT, og fungerer for å trene absolutt alle kapasiteter. Er det virkelig slik det er?

Ny teknologi er supert og kan være med på skape en bedre og sikrere trening, men vi må være klar over at de trendene vi ser i all hovedsak oppstår som følge av å dekke et kunstig behov hos oss som trener. TRENGER vi virkelig enda et redskap som trener magen på den og den måten?

Vi må skjønne at alt har sin plass, men at det kun er enda et verktøy i verktøyboksen – ikke løsningen på alt. Nei, du får ikke store muskler av å stå på en bosu-ball og dra i strikker. Bedre balanse? Ja det kan du få, men vi må være klar over hva vi bruker de ulike redskapene til.

 »Sirkustrenerne» har ikke skjønt dette. De gjør det samme med alle klienter og gjemmer seg bak termer som «funksjonell trening».

Si meg – hvor ofte står du på en bosu-ball? Bare på trening? Hvor funksjonell og overførbar er da denne treningen egentlig til hverdagen din? Vi må slutte å prostituere oss til trendene og tørre å gå back to basics – med andre ord: Vi må bruke det beste fra alle verdener, det vi med sikkerhet vet fungere. Når fundamentet er lagt kan vi senere putte «krydderet» på toppen.

LES OGSÅ - Ustabil trening og “core-trening” – Har det blitt dratt ut av proporsjoner?

Treningssentrene har vært flinke på å sette fokus på helse og trening de siste årene, men med et stadig større behov for PTer må man ikke glemme å kvalitetssikre trenerne. Det stilles krav om utdannelse for å jobbe i de største kjedene som Elixia, Sats og Spenst, men det bør i større grad legges fokus på å premiere kvalitet og kunnskap, fremfor å premiere antall kunder eller timer.

Forskjellene er enorme

Som i alle andre bransjer er det store kvalitetsforskjeller ute og går, og det som kan synes som en dyktig person på papiret ikke nødvendigvis behøver å være det i det hele tatt. Det er utfordringen i vår bransje: Personlig trening er pr. idag ikke en beskyttet tittel, hvilket betyr at hvem som helst i teorien kan kalle seg PT.

Det er ikke mange år siden at en PT var en som hadde «trent mye selv» og som skulle lære det videre. I hele verden har det nå kommet utdannelser som ser hvor viktig kompetanse er når det gjelder kampen mot blant annet livsstilsykdommer.

Dette bør du vektlegge når du skal bruke en PT

  1. PTen skal være utdannet og sertifisert personlig trener. Det er ikke alltid nok å være terapaut for at man skal kunne trening. Ja visst er de best på sitt felt som blant annet er rehabiliterende trening, men det er trolig en grunn til at det heter «Physical therapist» og ikke «Physical trainer». Støter du på en som er begge deler er du heldig. Når dette er sagt så skal det sier at noen av de beste PT’ene ofte har en terapautbakgrunn som gjør de i stand til å ha en bredere forståelse, og dermed virkelig kunne tilby et kvalitetsprodukt.
  2. Se hvordan PTen jobber med kundene sine. Spiser han baguette og snakker i telefonen mens han har timer? Move on. Fremstår han/hun derimot som en seriøs yrkesutøver er sannsynligheten større for at personen nettopp er det.
  3. Les referanser. De fleste PTer har referanser fra kunder – les flere og finn ut hva PTen er flink på, og om han/hun har hatt gode resultater.
  4. Passion. Kanskje det viktigste av alt. Prøv å danne deg et inntrykk av om PTen virkelig brenner for det han/hun holder på med og om de er oppdaterte. Etter undertegnedes syn så er det slik at når alt kommer til alt spiller det ingen rolle om PTen har en bachelorgrad, er terapeut, eller «bare» en PT når man ser på hva som legges inn av innsats. De beste trenerne er de som oppriktig er interessert i å bli flinkest mulig og skape den største forskjellen. Vi må slutte å være så opphengte i titler og heller se på hva som faktisk blir gjort, og om det som gjøres er av kvalitet.
  5. Test en time! Flere sentre har gratis timer inkludert i medlemskapet. Prøv PTen før du bestemmer deg for å kjøpe timer. Og når du først kjøper – kjøp mange. Dersom du går for pakker på 10 timer må vi være realistiske. Hva tror du er mulig å få til på den tiden? På 10 timer spiller det nesten ingen rolle hvem du velger. Det er når du kommer opp i uker og måneder med PT-trening at den virkelige forskjellen på en som kan sakene sine og en som trener deg for underholdningsverdien kommer frem.

Det finnes virkelig mange fantastisk dyktige personlige trenere som gjør en formidabel jobb i markedet. Disse fortjener alle heder og ære. Ikke spiler det så stor rolle hvor du kommer fra heller. En yngre jente uten bakgrunn kan med lærevilje, entusiasme og innsats i mange tilfeller bli vel så bra som et individ som har trent lenge.

Det er ytterst få ting som ikke kan læres, og mennesker som er villige til å investere tid og innsats i å bli dyktige, blir det. Det er disse som tar utviklingen videre, de som lærer nytt, prøver nytt, søker ny kunnskap med glød og iver,
og som kontinuerlig strever etter å bli bedre. Det japanske uttrykket «kaizen» betyr kontinuerlig forbedring og er virkelig et ord som mange kan sette sin signatur ved. Hva du enn gjør, strev alltid etter å bli bedre. Perfeksjon er sannsynligvis en umulighet, men forbedringer er alltid mulig.

Har du lyst til å bli personlig trener?

Kanskje er du den fødte personlige trener? Jeg kan garantere deg at det finnes få jobber som er så meningsfulle som å se mennesker forandres til det positive og kunne ta del i store transformasjoner som er med på å forbedre helsen.

Det finnes etter hvert en rekke aktører som tilbyr utdannelser. Det viktige er at du gjør et bevisst valg på hvilken du velger. Hva ønsker du å få ut av utdannelsen? Skal du ha det som en hobby, skal du ha det som en
deltidsjobb, eller er du en av de som virkelig brenner for å gjøre en forskjell i andre menneskers livskvalitetet og helse, som våger å «strekke grensene» for at dine kunder skal se på deg som den kvalitetesutøveren du ønsker å være?

På lik linje som at valget av en bil sier noe om din identitet så sier alle andre valg noe om det også. Det er ikke uten grunn at de aller fleste produkter og tjenester i dag spiller på å skape en identitet rundt sitt produkt
som du ønsker å være en del av og bli. Hvem er du? Hva ønsker du å stå for? Husk at dine valg symboliserer hvem du er.

Med de beste ønsker om at du blir den du har potensiale til å være.

«Make a habit of two things: to help; or at least to do no harm.»
- HIPPOKRATES

Hva er dine tanker om personlig trening og PTer? 34 Svar

Likte du saken? Del den med andre!

Snacksen som ikke ødelegger sommerformen

Snacksen som ikke ødelegger sommerformen

Få ting er mer avslappende og motiverende enn å kunne kose seg fra tid til annen, men ofte får man mange unødvendige kalorier i samme slengen. Det finnes dog ting man kan kose seg med som ikke involverer seleri og som atpå til får deg til å virke litt mer normal ovenfor dem som ikke er like opptatt av trening og kosthold.