Skapular sidehev

Det finnes mange former for sidehev, men etter min mening er skapular sidehev blant de aller beste. I motsetning til hvordan man utfører sidehev, gir denne varianten en naturlig rotasjon.

Jeg vil ikke anbefale den tradisjonelle varianten hvor man vrir tommelene ned. Dette er en vond og ubehagelig øvelse for rotatormuskulaturen og skulderpartiet. Dette er en tryggere øvelse for skulderhelsa, trener front og side av skulder (anterior og lateral deltoid) trapezius og rotatormuskulatur.

Teknikk

  1. Knekk litt forover i hofta, pek tomlene opp og løft armene i et skråplan foran kroppen, i stedet for rett ut til siden.
  2. Løft eksplosivt med en markert stopp på toppen, senk kontrollert.
  3. Ikke slipp manualene helt ned, men fokuser på at du har kontinuerlig spenn i muskulaturen. Dette vil kjennes litt tyngre ut, men gi bedre effekt.

5 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1
    Lars

    Har postet tidligere her når det gjelder skuldre, vær varsom. Det er et utrolig komplisert ledd med mange muskler som møtes. Start med lav vekt, og jobb deg oppover…

  2. Pingback: Dette gir deg sixpack på rekordtid - Fitnessbloggen

  3. Pingback: Tren hele kroppen hver gang du trener - Fitnessbloggen

  4. Pingback: Bygg grunnstyrke med Starting Strength - Fitnessbloggen

  5. Pingback: 2. Begreper » TreningForTravle

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)