Rollouts på ball

Rollouts og ulike måter å rulle ut på, er utmerket trening for kjernemuskulaturen. Den stiller likevel store krav til riktig teknikk, så pass på

Rollouts er en solid øvelse for kjernemuskulaturen, om den er gjort riktig. Rollouts kan gjennomføres både på ball (som er den letteste varianten), stang, manualer og såkalt ab-wheel. Jo lengre bevegelsesbane du har, jo tyngre blir øvelsen.

Teknikk

  1. Rollouts stiller store krav til riktig teknikk, hvis ikke vil du få vondt i ryggen
  2. Det viktigste du tenker på, er å ikke overekstendere ryggen. Vær derfor nøye med at rumpe og mage strammes – og holdes tight. Magen skal holdes i samme posisjon under hele bevegelsesbanen.

Tips til treningsprogrammet

Har du aldri trent rollouts før, bør du første trene rollouts på en relativt stor ball. Jo større ball, jo mindre skaderisiko er det. Tren på ball i minimum 2-3 uker før du eventuelt prøver deg på ab-wheel, stang eller manual-versjonen.

Den tyngste varianten vil være med stang hvor du har på en del vekt. Det vil ikke være tyngre å gli frem, men langt tyngre på veien tilbake. Med riktig teknikk er rollouts en utmerket øvelse for kjernemuskulaturen.

Likte du saken? Del den med andre!