Rack chins

Rack chins er helt klart en av de aller beste øvelsene for latissimus dorsi (ryggbredden). Som i alle ryggøvelser, handler mye om å jobbe dynamisk med skulderpartiet. Grepet bør være relativt bredt, noe som reduserer muskelaktiviteten i biceps.

Teknikk

  1. Når du er i bunnposisjon, så er det viktig at du slipper skuldrene helt opp og fremover. Kjenn at det strekker skikkelig i ryggen.
  2. Når du drar deg eksplosivt opp, så er det viktig at du jobber med skuldrene. Trekk de godt tilbake og ned. I topp-posisjon vil det fortsatt være et godt stykke før haken nærmer seg stangen. Denne naturlige stoppen vil redusere aktiveringen av overarmene.
  3. Senk i en rolig og kontrollert negativ, og la det strekke før du du drar deg opp.
  4. For ekstra belastning kan du bruke kettlebells, vektskiver eller manualer.

rackchins

Ingen svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)