Pendlay roing

Pendlayroing er en variant av fremoverbøyd roing, er oppkalt etter Glenn Pendlay, hovedtreneren for Wichita Falls vektløftninglag.

Pendlay roing (oppkalt etter den eminentet styrketrener Glenn Pendlay) er en variant av foroverbøyd roing. Hovedforskjellen ligger i at hver repetisjon skal starte fra gulvet, og gjøres i en mer kontrollert bevegelse enn tradisjonell foroverbøyd roing.

Teknikk

  1. Som ved alle ro-øvelser handler mye om å jobbe dynamisk med skuldrene og øvre del av rygg.
  2. Start med stangen, godt plantet i gulvet. La beina være i skulderbredde avstand
  3. Grepet rundt stangen skal være et par centimeter utenfor beina, slik at de ikke kommer i veien
  4. På veien opp, er det viktig at du trekker skuldrene opp og tilbake, og lar øvre del av rygg bli med
  5. Pendlayroing er en utmerket øvelse for lats, spesielt om de gjennomføres på en eksplosiv og kontrollert måte

For å sitere Pendlay selv:

When you let the bar down, let the upper-back relax, and if possible bend the spine a little and let the shoulders come forward. Then as you pull the bar up, pull the shoulders back, arch the back, and pull with the arms all at the same time.

Jeg kan også anbefale Glenn Pendlays gjennomgang av Pendlay roing:

Likte du saken? Del den med andre!