Nedtrekk m/omvendt grep

Nedtrekk med omvendt grep er en øvelse som tar godt på nedre del av lats og overarmene

Nedtrekk med omvendt grep bør gjøres med skulderbredt grep og med håndflatene vendt mot deg. Når man gjennomfører nedtrekk med omvendt grep, vil albuene starte over hoet, og komme ned forran kroppen din, og avslutte bak ryggen din. Den nederste delen av latsen vil jobbe mest her.

Teknikk

  1. Ha et skulderbredt underhåndsgrep rundt stangen.
  2. Mange opplever at de kan kjøre tyngre med omvendt grep, enn med det tradisjonellt overhåndsgrep med større avstand mellom armene.
  3. La brystet peke opp og frem, samtidig som du har en naturlig svai I ryggen
  4. Tenk på at ryggen din skal jobbe. Dette er ikke en øvelse du skal hive deg tilbake I, bare for å løfte mer vekter
  5. La skuldrene dine jobbe dynamisk under hele bevegelsen, slipp de opp I topposisjon, mens du trekker de godt ned og tilbake mens du drar stangen ned mot kroppen.
  6. Det viktigste å tenke på er at du får armene armene foran kroppen, og trekker de godt tilbake I bunnposisjon

Referanser

  1. J.F. Signorile et al., “A comparative electromyographical investigation of muscle utilization patterns using various hand positions during the lat pull-down,” The journal of Strength and Conditioning Research, 16(4), 539-46, 2002.

 

Likte du saken? Del den med andre!