Markløft

Markløft (deadlift) er definitivt en av de beste øvelsene for å styrke kroppen og bygge muskler. Dette stiller store krav til teknikk og riktig utførelse. Følg vår 5 trinns-plan kombinert med Mark Rippetoes gode gjennomgang av øvelsen.

Markløft er ikke bare den beste øvelsen for muskelvekst og styrkeøkninger, det er også den øvelsen som stiller de desidert høyeste kravene til teknikk og utførelse. Og når det gjelder markløftteknikk er litt av problemet at mange benytter de rundt seg som en pekepinne på hvordan man skal utføre den.

Teknikk

  1. Når du skal løfte markløft, så plasserer du føttene godt innenfor stangen. Sett ovenfra vil stangen treffe rundt midt på foten. Dette innebærer også at leggene dine enten er borti eller er maks et par centimeter unna stangen.
  2. Det finnes ulike fotplasseringer, men i utgangspunktet kan du stå ca skulderbredt med føttene. La foten peke litt utover.
  3. Når du bøyer deg ned for å ta grep, er det viktig at du har spenn i ryggen. Et spenn er enkelt forklart det motsatte av en krummet rygg. Har du spenn i ryggen slipper du å være utsatt for ryggskadder, mens du på motsatt side vil øke risikoen markant ved å krumme ryggen.
  4. Grepet på stangen avgjør primært 2 ting. Det ene er bevegelsesbanen. Jo bredere grep jo lengre bevegelsesbane. Det andre er muskelaktiviteten i ryggen. Et smalt grep økter aktiverer i større grad latissimus dorsi (bredden på ryggen). Velger du et smalt grep, rett utenfor føttene vil du være som sterkest.
  5. Få brystet opp og frem, mens du trekker skuldrene tilbake og ned. Armene lar du være rette under hele løftet.

Likte du saken? Del den med andre!