Boks knebøy

Knebøy til boks (engelsk: box squat) er en utmerket variant av knebøy, og oppfattes av mange som en sikrere og enklere utgave.

Teknikk

  1. Stå litt bredere enn i tradisjonell knebøy
  2. Stangen skal også plasseres litt lengre ned på ryggen enn vanligvis.
  3. Stram deg opp i rygg, samtidig som du trekker skuldrene tilbake og presser brystet fram.
  4. På vei ned skal bevegelsen være i hoftene, ikke i knærne
  5. Pass på at knær og tær peker svakt utover, og at du samtidig presser knærne ut, på vei ned.
  6. Ikke sprett ned på boksen. Du skal sette deg!
  7. Når du har satt deg, skal du fortsatt ha ønsket spenn i kroppen. Ikke slapp av.

Den anerkjente styrkeløfttreneren Louie Simmons sier følgende om knebøy til boks

Box squatting is the most effective method to produce a first-rate squat.  This is, in my opinion, the safest way to squat because you don’t use as much weight as you would with a regular squat.

Kan også anbefale alle å lese Louie Simmons gjennomgang av knebøy til boks.

 

3 svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

  1. 1
    Eivind Svaleng

    Correct me if i`m wrong, men boksbøy forhindrer vel også (til en viss grad) at man går så dypt at hofteleddet tipper litt framover og framprovoserer en viss fleksjon i korsrygg? Selv om dette da er veldig individuelt (Fleksibilitet osv.)

  2. 2
    Hege

    Nå ble jeg glad. Jeg følte alltid at jeg jukset når jeg brukte boks. Men jeg følte/føler meg tryggere med boks. Jeg klarer å løfte mye mer når jeg bruker boks enn når jeg ikke gjør det. Har nok sikkert noe med at jeg føler meg tryggere kanskje.

  3. Pingback: Slik blir du sterk i knebøy - Fitnessbloggen

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)