Boks knebøy

Knebøy til boks (box squat) er en variant av knebøy, som har teknikk i førersetet

Knebøy til boks (engelsk: box squat) er en utmerket variant av knebøy, og oppfattes av mange som en sikrere og enklere utgave.

Teknikk

  1. Stå litt bredere enn i tradisjonell knebøy
  2. Stangen skal også plasseres litt lengre ned på ryggen enn vanligvis.
  3. Stram deg opp i rygg, samtidig som du trekker skuldrene tilbake og presser brystet fram.
  4. På vei ned skal bevegelsen være i hoftene, ikke i knærne
  5. Pass på at knær og tær peker svakt utover, og at du samtidig presser knærne ut, på vei ned.
  6. Ikke sprett ned på boksen. Du skal sette deg!
  7. Når du har satt deg, skal du fortsatt ha ønsket spenn i kroppen. Ikke slapp av.

Den anerkjente styrkeløfttreneren Louie Simmons sier følgende om knebøy til boks

Box squatting is the most effective method to produce a first-rate squat.  This is, in my opinion, the safest way to squat because you don’t use as much weight as you would with a regular squat.

Kan også anbefale alle å lese Louie Simmons gjennomgang av knebøy til boks.

 

Likte du saken? Del den med andre!