;
;

Lats

Omvendt roing i redcord

Omvendt roing i redcord

Omvendt roing (reverse smith rows) er en idrettsspesifikk ryggøvelse som stiller større krav til støttemuskulaturen, fordi du henger fritt.

Latsroing fra høy kabel

Latsroing fra høy kabel

Isolasjonsøvelse for lats. Slipp skulderbladene kontrollert forover og dra eksplosivt bak og ned. Hold kontraksjonen i latsen et kort sekund og strekk kontrollert forover igjen.

Pullups

Pullups

Pullups er en av de aller beste øvelsene for å styrke ryggmuskulaturen.

Kroc Rows

Kroc Rows

Kroc Rows (en arms roing) er en versjon av roing med fokus på litt dårligere teknikk og flere repetisjoner

Chins

Chins

Chins er ikke bare en av de eldste styrkeøvelsene vi kjenner til, den er av alle eksperter rangert som en av de aller viktigste.

Markløft

Markløft

Markløft (deadlift) er definitivt en av de beste øvelsene for å styrke kroppen og bygge muskler. Dette stiller store krav til teknikk og riktig utførelse. Følg vår 5 trinns-plan kombinert med Mark Rippetoes gode gjennomgang av øvelsen.

Markløft fra rack

Markløft fra rack

Markløft (også kalt halvmark og rackpull) er en svært god øvelse for blant annet bakside lår, kjernemuskulaturen og tykkelsen på ryggen. Øvelsen passer også fint for de med manglende mobilitet i hofta og svak korsrygg.

Nedtrekk med smalt grep

Nedtrekk med smalt grep

Nedtrekk med smalt grep vil gi stor strekk under belastning. Forskjellen fra et bredt grep er primært at man aktiverer bakside skulder og øvre/midtre del av rygg noe mindre.

T-bar roing

T-bar roing

T-bar roing er knallgod øvelse for å gi ryggmuskulaturen fylde og masse. Den ser kanskje litt hardcore ut, men er absolutt å anbefale

Pendlay roing

Pendlay roing

Pendlayroing er en variant av fremoverbøyd roing, er oppkalt etter Glenn Pendlay, hovedtreneren for Wichita Falls vektløftninglag.

Rack chins

Rack chins

Fordelen med rack chins fremfor vanlig chins er at man kan kjøre en mye jevnere progresjon. I denne øvelsen kan du bruke både stang i smitmaskin eller i rack. Når haka er over stanga bør hoftene være omtrent paralelle med føttene. Strekk godt ut i bunnposisjon.

Sittende roing

Sittende roing

Sittende roing er en super øvelse for ryggen og bakside skuldre.

Benkroing

Benkroing

Benkroing er en ypperlig «høy-rep» øvelse som passer spesielt godt i repetisjonsfaser som 9-12 og 12-15 repetisjoner. Fordelen med denne rygg-øvelsen er at den gjør det veldig vanskelig å jukse…

Omvendt roing

Omvendt roing

Omvendt roing er en øvelse som involverer flere av de store ryggmusklene, og kan også brukes for å trene hjemme.