Hammercurl

Hammercurl er en god øvelse for biceps med lav skaderisiko og som det er relativt enkelt å bli sterk i

http://www.youtube.com/watch?v=UtxwAczQH08

Hammercurl er en øvelse som trener fremsiden av armen, nærmere bestemt biceps brachii, brachialis og brachioradialis. Øvelsen fungerer fint som isolasjonsøvelse, og er mer skånsom for håndleddene enn øvelser hvor du må jobbe med håndleddene horisontale. Eksempel på dette er for øvrig ez-curl og bicepscurl med olympiastang.

Teknikk

  1. Hent deg to manualer (hantler) fra racken.
  2. Når du løfter skal du passe på å ikke rotere håndleddene på vei opp. Tommelen skal peke frem og ikke til siden.
  3. Løft rolig og kontrollert.
  4. Ha et halvt sekund stopp i topposisjon, som er omtrent der brystet starter
  5. Senk rolig ned, men ikke slipp helt opp, slik at spennet i musklene forsvinner

Tips til treningsprogrammet

Hammercurl, er sammen med dragcurl og en arms kablcurl en av de beste øvelsene for biceps. Ikke bare er den mer skånsom for albuer og håndledd, men det er også relativt enkelt å bli sterk i den, og man oppnår da i så måte en akseptabel belastningsprogresjon.

  1. Har du en tung repetisjonsfase, kan du fint kjøre øvelsen med 8 reps – 20 %, dvs. bygge deg opp til en tung 8’er, og deretter kjøre et droppsett på 80 % av arbeidsvekten, hvor du får kjørt deg ut litt.
  2. Er du inne i en lettere repetisjonsfase, så synes jeg myoreps fungerer veldig bra. Her kan du kjøre 9-12 + 3x eller 12-15 + 5x.

Likte du saken? Del den med andre!