Frontbøy

Frontbøy (frontsquat) er en øvelse som involverer hamstring, quadriceps, gluteus, og kjernemuskulaturen.

Frontbøy er en øvelse som involverer både fremsiden og baksiden av låret, setemuskulaturen, og kjernemuskulaturen. Sammenlignet med tradisjonell knebøy er det langt enklere å holde ryggen vertikal under løftet, og er i så måte genial for deg med feil torso/femur ratio.

Frontbøy kan gjøres med to forskjellige grep

  1. Kryssgrep – mindre ubehag for skuldrene. Lag solide knyttnever rundt stanga, som visst på klippet nedenfor.
  2. Olympisk grep («clean grip»). Dette innebærer å plassere stanga langt tilbake mot skuldrene, samtidig som du lar ytterste del av fingrene hvile nedenfor. I startposisjon er det viktig å presse albuene opp, noe som vil være naturlig for alle som ikke vil miste stanga i gulvet.


Olympisk grep  – vs – Kryssgrep

Teknikk

  1. Kryss armene dine og ta tak i stangen, slik som visst på videoen.
  2. Gå så under stangen og press albuene opp, slik at stanga legger seg i «gropa» du har laget
  3. Gå så tilbake og still deg med litt over skulderbreddes avstand mellom beina
  4. Stram magen, press brystet opp og se rett frem
  5. Prøv å balanser vekta jevnt, ved å ha en fin og stabil base. Ikke kom for langt frempå
  6. Gå ned ved å slippe hofta tilbake og knærne ut – i samme retning som tærne.
  7. I bunnposisjon strammer du rumpa, og presser fram hofta for å komme opp igjen.dvs

 

 

Likte du saken? Del den med andre!