Floor press m/ manualer

Floor press med manualer er en god øvelse for brystmusklene dine.

http://www.youtube.com/watch?v=17z_SwKZQL8

Floor press kan sees på som en variant av tradisjonell benkpress, men med kortere bevegelsesbane (ROM). Målet er å jobbe i det området vi er sterkest. Er du svak i øverste del av løftet, vil den også være effektiv for å trene lockout styrken din.

Teknikk

  1. Ligg på gulvet med beina i skulderbreddes avstand.
  2. Start gjerne sittende, slik at du får med deg manualene på vei ned
  3. Når du senker manualene, må du være påpasselig med at du ikke setter de ned i gulvet, men ser for deg at de skal skyte opp, så fort de berører bakken
  4. Når du trener med manualer, vil du også få større muskelaktivering av støttemuskulaturen enn om du hadde trent med stang.

Tips til treningsprogrammet

Floor press med manualer er ikke en øvelse jeg har benyttet så mye av i treningsprogrammeringen, men for de som har lyst til å implementere den, vil jeg anbefale den som en øvelse du kjører minimum 8 repetisjoner med. Hovedårsaken til dette er at skaderisikoen blir for stor med tyngre manualer. Ønsker du å kjøre tung floor press, vil jeg heller anbefale å kjøre med stang, hvor du starter fra en rack du også kan avslutte i.

Likte du saken? Del den med andre!