Clean and press

Clean and press benyttes hovedsaklig som skulderøvelse, men belaster også trapezius, triceps, rumpa og lårene.

Clean&press fra hang-posisjon er en knallgod øvele for skuldre, trapezius, triceps, rumpa og lårene. Den skal gjennomføres med eksplosiv og kontrollert teknikk, og har stor overføringsgrad til idrettslige prestasjoner

Teknikk

  1. Plasser en olympisk vektstang på gulvet, og pass på at det er god plass på hver side av stangen.
  2. Plasser føttene ca skulder bredde  fra hverandre, og sørg for at stangen er over toppen av føttene på midtpunktet (midt mellom tærne og hælen).
  3. Fra denne posisjonen, bøy deg ned og ta tak i stangen med mellombredt grep. Sørg for at kneet ikke skyter ut over tåen din, senk setet til gulvet til lårene er parallelle med gulvet. Det er svært viktig at korsryggen ikke blir buet under denne bevegelsen.
  4. Viktigheten av optimal teknikk kan ikke undervurderes nok!
  5. Etter at du har fulgt instruksene ovenfor og er klar til å utføre bevegelsen, stram skulderbladene, se rett frem og eksploderer oppover fra bunnen av bevegelsen. Ved hjelp av en rask bevegelse, snapper vekten opp til brystet nivå og deretter, ved hjelp av dine skuldre, triceps og trapezius.
  6. Press vekten mot taket i en rett linje. Så, under kontroll, senk vekten ned igjen til sin opprinnelige posisjon på gulvet.

Referanser

  1. Øvelsebeskrivelsen er hentet fra Bodybuilding.com

Likte du saken? Del den med andre!