Board press

Board press kan utføres med flaske eller en kloss – og har den samme utførelsen av teknikk som benkpress.

Boardpress er en variant av benkpress hvor målet er å trene i et spesielt bevegelsesområde, slik at man kan øke lockoutstyrken i benkpress. Ved hjelp av en flaske, eller aller helst en planke kan man bare jobbe i den øvre del av bevegelsen.

Best effekt får av øvelsen om du selv kjenner til hvor du er svak i benkpress. Om du kjenner at du sliter med den siste ¼ delen, bør planken du benytter deg av, representere akkurat den delen av bevegelsen (siste fjerdedel). Ved å bruke vekter som du vanligvis ikke beherker med full bevegelsesbane (”ROM”) vil du på relativt kort tid kunne sette nye rekorder i benkpress.

Teknikk

  1. Spenn deg opp som i en normal benkpress. Plasser beina bredt, samtidig som du plasserer de så nærme rumpa som mulig. Dette vil føre til at ryggen løfter seg litt opp fra benken.
  2. Skuldrene skal ned og tilbake. Kjenn at du sitter fast i benken, samtidig som kroppen føles tight og stram.
  3. Ta et litt smalere grep en skulderbredde (rett og slett fordi man ikke er spesielt sterk med bredt grep), og senk stangen til midten av planken.
  4. Jeg vil for øvrig på det sterkeste anbefale at du har en medhjelper når du trener baordpress, slik at ikke planken hopper/faller av under øvelsen.

Tips til treningsprogrammet

Boardpress er en svært effektiv øvelse for deg som har stagnert i benkpress, og sliter med styrken i øvre del av løftebanen. Med boardpress (eller floor press) vil du kunne kjøre med langt tyngre vektbelastning enn tradisjonell benkpress, samtidig som du jobber med det området som hemmer benkpressen din.

Hvis så er tilfelle, vil jeg anbefale deg å kjøre tung boardpress (3-6 reps @ RPE 8-9) først i programmet, og eventuelt kombinere det med ulike benkpressvarianter.

Likte du saken? Del den med andre!