Benkroing

Benkroing er en ypperlig «høy-rep» øvelse som passer spesielt godt i repetisjonsfaser som 9-12 og 12-15 repetisjoner. Fordelen med denne rygg-øvelsen er at den gjør det veldig vanskelig å jukse

Teknikk

  1. Still inn benken på rundt 30 grader
  2. Legg deg ned på benken med magen
  3. Ta tak i en manual (hantel) med hver arm
  4. Start bevegelsen med å dra manualene opp ved hjelp av skuldrene
  5. På toppen klemmer du skulderbladene godt sammen og hold igjen i 1 sekund
  6. Senk så manualene ned til start posisjon

Tips til treningsprogrammet

Personlig liker jeg å kjøre enten benkroing eller kroc rows som høyreps-øvelser når periodiseringen i treningsprogrammet tilsier at jeg skal kjøre 9-12 eller 12-15 repetisjoner pr sett. Man kan også benytte seg av denne typen øvelser i en spesialisering, eller når man prioriterer en muskelgruppe. Da vil jeg foretrekke å kjøre 15-20 repetisjoner og med kontrollert stopp i topposisjon. Alternativt kan man selvsagt variere mellom benkroing, kroc rows og latsdrag – som også er en ypperlig høyrepsøvelse, om målet er hypertrofi av lats.

Likte du saken? Del den med andre!