Benkpress med stang

Benkpress er kanskje den aller mest populære overkroppsøvelsen, og er av mange kjent som manndomsprøven med stor M. Tradisjonell benkpress er en øvelse som belaster brystet, skuldrene og triceps brachii.

Teknikk

  1. Når du trener benkpress er det viktig at du klemmer skuldrene dine ned og tilbake. Se for deg at du har en brusboks midt mellom skulderbladene. Dette er viktig for å beskytte rotatormuskelen og skapula.
  2. Skyt opp brystkassen så langt du klarer. La rumpa og ryggen være de punktene som berører benkpressen.
  3. Grepet du skal bruke er det grepet du er sterkest i. Litt bredere enn skuldergrept er optimalt for de fleste
  4. Føttene skal ikke bare slenge rundt. Plasser de bredt med tåspissen vendt utover. Prøv å flytt føttene så langt opp mot benkpressen som mulig. Gjør du dette korrekt vil du få et bedre spenn i kroppen, og derav kunne bruke høyere belastning.
  5. Hvor langt ned du senker stangen avhenger av strukturen din. Har du lange armer og kort brystkasse kan du med fordel stoppe 10 cm før stangen treffer brystet. Har du korte armer og stor brystkasse kan du kjøre hele veien ned.
  6. Du trenger ikke presse stangen helt opp. Her kobler man inn både skuldre og spesielt triceps, og siden det er brystet vi skal trene, så kan du med fordel stoppe før du låser ut albuene.

Merknad

For spesielt interesserte, vil jeg anbefale hvordan den anerkjente styrkeløfteren og coachen Dave Tate viser her hvordan du bør utføre benkpress for optimal progresjon

Likte du saken? Del den med andre!