Benkpress med maualer

Benkpress med manualer er en variasjon av tradisjonell benkpress, som belaster bryst, skuldre og triceps – men som også tar en del mer på støttemuskulaturen enn benkpress med stang. Benkpress med manualer er spesielt effektiv når du kjører med flere repetisjoner og vektlegger hypertrofi (6-12 repetisjoner)

Teknikk

  1. Når du trener benkpress er det viktig at du klemmer skuldrene dine ned og tilbake. Se for deg at du har en brusboks midt mellom skulderbladene. Dette er viktig for å beskytte rotatormuskelen og skapula.
  2. Skyt opp brystkassen så langt du klarer. La rumpa og ryggen være de punktene som berører benkpressen.
  3. Føttene skal ikke bare slenge rundt. Plasser de bredt med tåspissen vendt utover. Prøv å flytt føttene så langt opp mot benkpressen som mulig. Gjør du dette korrekt vil du få et bedre spenn i kroppen, og derav kunne bruke høyere belastning.

Tips til treningsprogrammet

For spesielt interesserte, vil jeg anbefale Børge Fagerli’s tredelte artikkel om benkpress (1 , 2 , 3) eller Mark Rippetoe instruksjonsvideo om benkpress

Ingen svar

Vi oppfordrer alle til å delta aktivt i diskusjonene på bloggen, uansett kunnskapsnivå. Her er det fritt frem å komme med personlige meninger, tips, observasjoner, faglig prat, stille spørsmål, eller rett og slett si man likte artikkelen.

Spørsmål som ikke er relatert til artikkelen anbefaler vi at du får hjelp med i forumet.

Bli med i diskusjonen

Gjester setter brukerbilde hos Gravatar (få ditt eget her)