Beinpress

Beinpress er en god og effektiv øvelse for rumpa og lårene. Et flott alternativ til den som ikke føler seg komfortabel med å trene knebøy

Beinpress er en knallgod øvelse for lårmuskulaturen, både rumpa, og fremsiden og baksiden av låret. Måten du tar den på, og hvordan du plasserer beina, påvirker hvilke muskler du belaster. Jo dypere du går ned, jo mer belaster du baksiden av lårene og rumpa. Det betyr derimot ikke at du skal gå for langt ned, for da løfter ryggen seg fra ryggstøtten, noe som ikke er bra.

En smal plassering av beina, belaster tar mer på utsiden av lårene, mens en bred fotstilling tar mer på innsiden. Normalt sett vil de fleste foretrekke å kjøre den med skulderbreddes avstand mellom beina, samtidig som de lær tærne peke svakt utover.

Teknikk

  1. En del beinpress-maskiner må stilles inn ut fra blant annet høyde. Noen gir også mulighet for å vinkle platen du har beina på.
  2. Plasser beina høyt, og med skulderbreddes avstand. Jo høyere du plasserer dem, jo mer tar du på baksiden.
  3. Når du senker platen ned mot kroppen, er det viktig at du lar knær og tær peke svakt utover
  4. Hold pusten til du kommer i bunnposisjon
  5. Press så opp, samtidig som du puster ut
  6. Ikke lås knærne i topposisjon. Prøv å oppretthold et konstant spenn på lårene.

Jeg vil for øvrig anbefale Lyle McDonalds drøfting av beinpress

Likte du saken? Del den med andre!