;
;

43 bud – Oppførsel, atferd og holdninger på gymmen

Bidra til å opplyse og informere om hvordan man skal oppføre seg på trening.

morten1

Mens mange fortjener skryt og ros for at de følger et minimum av gym etikette, er det ikke alle som tenker over hvordan de oppfører seg når de er på trening. Mens en del unoter kanskje er bevisste tror jeg også en god del av dem skjer ubevisst. Derfor vil jeg gjøre et forsøk på å opplyse de «uvisse» om noen regler/retningslinjer/normer som jeg mener hører hjemme på gymmen.

Er du enig i disse budene?

  1. Når du er ferdig med en øvelse, skal du rydde vekk manualer og vektskiver som du har brukt. Det er ikke den søte jenta på 60 kilo som skal ta av 140 kilo i knebøy-racken for deg.
  2. Sett manualer pent tilbake etter at du har brukt dem. Å slippe dem hardt ned i gulvet gir ikke bare en irriterende lyd, det kan også ødelegge manualene.
  3. Du skal ikke trene biceps-curl eller andre isolasjonsøvelser i knebøy-racken, spesielt ikke i perioder hvor det er mye folk til stede.
  4. Prøv å ha et minimum av personlig hygiene. Treningsklær skal ikke brukes to dager på rad, og vet du at det lukter svette av deg, spyl over kroppen før trening. Har du et hygieneproblem finnes det også mange gode deodoranter og andre produkter som kan hjelpe. Husk likevel å ikke overdriv. :-)
  5. Om du svetter mye (som ikke er unormalt) kan du vaske over apparatet når du er ferdig med øvelsen. Det kan også være en god idé å ha med seg en håndduk. Spesielt på varme sommerdager.
  6. Det skal være lov å gjøre grimaser, stønne og ta i på trening, men det kan også bli for mye – spesielt om det er bicepscurl eller triceps kickbacks du trener.
  7. Ikke prat til folk som trener, spesielt ikke når de løfter tungt. Ingenting er mer irriterende enn noen som vil føre en samtale mens man trener tung knebøy, markløft, hip-thrust osv.
  8. Du er ikke ekspert bare fordi du har trent i 4 måneder og vokst 1 centimeter rundt armene. Dette er spesielt et fenomen blant gutta. Det er helt allright å komme med innspill og råd, men da bør du ha en viss peiling på hva du prater om. Å kjøre knebøy helt ned mens rumpa «forsvinner», er ikke god teknikk.
  9. Lær deg god teknikk først som sist. Ribbeinsbrudd fordi du slipper stanga ned i benkpress imponerer ingen. Det gjør heller ikke knebøy med kjempekrum rygg. Det ser bare vondt ut.
  10. Ha respekt for de du trener rundt. Dette betyr et minimum av høflighet og respekt.
  11. Ikke sleng den enorme GASP-baggen der hvor det er meningen at andre skal gå.
  12. Ikke plag det motsatte kjønn med dårlige sjekkereplikker mens de trener.
  13. Ikke okkuper flere apparater eller utstyr samtidig, spesielt ikke i rushtiden.
  14. Hvis du ønsker å spørre noen om noe, så vent til de har pause og spør pent om de har tid til å svare på et kjapt spørsmål.
  15. Om du vet at du kommer til å oppta en øvelse i lengre tid og det er mange folk på trening samtidig, så kan du prøve å tilby de som venter på apparatet eller utstyret om de vil bruke det mens du har pauser mellom seriene.
  16. Ikke tro at det kun finnes en måte å gjøre en øvelse på, og det er den måten du gjør det på. Det viktigste er at personen selv føler at øvelsen fungerer, samtidig som at skaderisikoen er lav.
  17. Hvis du ser noen trenger litt hjelp, enten det er fordi teknikken kanskje ikke er så bra, eller fordi de skal kanskje skal løfte tungt, spør om de trenger litt hjelp. Noen har helt sikkert lært deg et eller annet om trening, hvorfor ikke gi noe «tilbake» ?
  18. Du trener kanskje med samboeren din, men det tar seg ikke ut å øve seg på å lage barn på trening.
  19. Det er heller ikke fint å skjelle ut samboeren din, bare fordi han/hun ikke hjalp deg akkurat slik du hadde håpet på.
  20. Bare fordi du har mer muskler enn personen ved siden av, betyr ikke det at du kan noe mer om trening eller trener mer riktig. Vær både jordnær og ydmyk. Vi kan sannsynligvis alle lære litt av hverandre, nesten uansett nivå.
  21. Respekter at ikke alle har samme målsetning som deg. For noen kan trening være noe de gjør for å sosialisere seg, for noen kan det være den lille gleden i hverdagen, mens andre trener for å være best i fitness, strongman, boksing eller styrkeløft.
  22. Dyktighet måles ikke i fettprosent og vektbelastning i benkpress.
  23. Du er ikke idiot selv om du ikke trener benkpress, knebøy og markløft, selv om det for de fleste vil være smart å trene disse øvelsene.
  24. Hip-thrust og glute-bridge er like mye øvelser for gutter som for jenter.
  25. Husk at du også har vært nybegynner en gang. Dette er det mange som glemmer.
  26. Unngå øyekontakt med andre når du spiser banan (haha)
  27. Ikke bruk gymmen eller spesielle apparater som en syklubb.
  28. Ikke bare stå der å glo eller stirr på alle andre. Tren!
  29. Ikke glan på de som sitter i ja/nei-maskinen (selv om de egentlig ikke burde bruke den).
  30. Det skal selvfølgelig være helt greit å trene i singlet.
  31. Om mobilen ringer, forlat treningsområdet og gå heller å prat en plass hvor du ikke forstyrrer andre. Spesielt irriterende er det når du sitter i benkpressen å prater i evigheter.
  32. Hvis du er sterk og skal løfte tungt, bruk de tyngste vektskivene. Å oppta alle 2,5, 5, 10 og 15 kg skivene er irriterende for andre som har bruk for dem.
  33. Ikke ta bilder/film av folk som trener fordi du synes de har en merkelig teknikk. Gå heller bort og spør om de trenger hjelp hvis det kan virke åpenbart at det er tilfelle.
  34. Vær effektiv og ikke okkuper noe utstyr lenger enn strengt nødvendig, når det er flere enn deg på gymmen.
  35. Ikke nys eller host i hendene uten å vaske de før du tar i treningsutstyr!
  36. Ikke stå og gni nakenheten din opp i trynet til andre så de føler seg ukomfortable med å tisse/bytte vann på flasken/hente utstyr etc i garderoben fordi du er naken, tar opp mye plass og kanskje står i doggy og leter etter noe i baggen som du overhodet ikke finner.
  37. Bry deg først og fremst om deg selv når du trener. Bare fordi noen gjør noe annerledes enn deg, er det ikke nødvendigvis rart eller feil.
  38. Ikke bruk benker til å oppbevare drikkeflasker, treningshansker og diverse med mindre du faktisk bruker benken.
  39. Det er IKKE greit å trene med olabukse (fordi det kan ødelegge puter og div).
  40. Ikke bedriv intimbarbering i fellesdusjen.
  41. Ikke okkuper benkene i garderoben for å oppdatere status på facebook, eller lese siste ukes oppdateringer, mens andre må ha tingene på gulvet og skifte i et hjørne.. Bruk heller ikke garderoben som kafe.
  42. Selv om gymmen er utstyrt med badstu, er ikke dette stedet å bedrive naken-yoga.
  43. Ikke snakk til meg i dusjen. Seriøst.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.