Omega-3 fettsyrer kan gjøre det enklere å bygge muskler

Tidligere studier har visst omega-3 fettsyrer kan gi muskelvekst hos personer som erfarer muskeltap fra aldersrelaterte årsaker. En ny studie viser at det også gjelder friske individer

Omega-3 er en livsnødvendig fettsyre som vi ikke kan lage selv, og må få gjennom kostholdet vårt.  Tidligere undersøkelser har visst at denne fettsyren kan gi muskelvekst hos personer som erfarer muskeltap fra aldersrelaterte årsaker og kreft (1).

Men hva med friske individer? En ny studie viser lovende resultater. 

8 uker med 4 gram omega-3

En studie som nyblig ble publisert i tidsskriftet Clinical Nuritrion (2) undersøkte forskere effekten av omega-3 fettsyrer på ulike parametre for muskelvekst hos 9 friske indivder i alderen 25-45 år.

I en 8 ukers-periode ble deltagerne gitt 4 gram omega-3 fettsyrer i form av det maritime produktet Lovaza. Dette ga totalt 1,86 gram EPA og 1,5 gram DHA.

For å sitere forskerne

The anabolic response to insulin and amino acid infusion was greater after LCn-3PUFA (i.e., the muscle protein fractional synthesis rate during insulin and amino acid infusion increased

Ut fra funnene kan man konkludere med at et tilskudd av maritime omega-3 fettsyrer gir forbedrede betingelser for muskelvekst hos unge, og middelaldrende, friske individer.

Referanser

  1. Gut 2003. Effect of a protein and energy dense n-3 fatty acid enriched oral supplement on loss of weight and lean tissue in cancer cachexia: a randomised double blind trial
  2. Clin Sci (Lond). 2011 Apr 19. Omega 3 polyunsaturated fatty acids augment the muscle protein anabolic response to hyperaminoacidemia-hyperinsulinemia in healthy young and middle aged men and women
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.