Kokosolje og MCT – Sunt og slankende eller lureri?

Uenighet om hvilken effekt man kan forvente.

cocosa

Cocosa: Over 50 % av fettsyrene i Cocosa er såkalte mellomkjedede MCT-fettsyrer.

Med lovnader om mer energi, høyere fettforbrenning og bedre appetittkontroll har stadig flere valgt å investere i enten MCT-fett eller kokosolje som inneholder over 60 prosent mct-fettsyrer.

Men virker det og hva kan du egentlig forvente?

MCT består av de 4 fettsyrene Karonsyre, kaprinsyre og laurinsyre. Dette er mellomkjedede fettsyrer med høy varmbestandighet og finnes blant annet i kokosolje, palmeolje, kokosmelk og i ren mct-olje.

I en gjennomgang fra Costa og medarbeidere fant man følgende;

  • 1 av 7 studier viser en mettende effekt.
  • 6 av 8 studier viser forbedringer i kroppssammensetning og kroppsvekt.
  • 4 av 6 studier fant en positiv effekt på energiforbruket.

Men tatt i betraktning at de fleste undersøkelsene var av kort varighet (den lengste var 16 uker og flere var kortere enn 4 uker), er det vanskelig å mene for mye om langtidseffekten. At de fleste enten var overvektige eller feite, gjør også at man ikke automatisk kan overføre effekten til personer som trener og/eller er i god fysisk form.

Mange trekker også frem at disse mellomkjedede fettsyrene har en positiv effekt på kolesterol, blodglukose, triglyseridnivået, m.m Noen undersøkelser viser en liten forbedring, mens andre studier viser det motsatte. Det er derfor ikke riktig å konkludere bastant i noen retning.

Mange bruker derimot disse fettsyrene, eller i form av eksempelvis kokosolje eller kokosmelk fordi det tåler høyere varme og gir maten god smak. Et moderat inntak må derfor kunne sees på som uproblematisk.

Artikkelen er senest oppdatert 2 september 2013

Referanser

  1. Costa AC. Influence of the dietary intake of medium chain triglycerides on body composition, energy expenditure, and satiety: a systematic review. Nutr Hosp 2012 Jan-feb.
  2. Bach AC. The usefulness of dietary medium-chain triglycerides in body weight control: fact or fancy? J Lipid Res 1996.
  3. Examine.com. Coconut Oil
  4. Krotkiewski M. Value of VLCD supplementation with medium chain triglycerides. Int J Obes Relat Metab Disord 2001 Sept.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.