Oda Vår har diabetes type 1 og cøliaki. For 3 uker siden debuterte hun i sin første bikinifitness-konkurranse

Les det flotte intervjuet med Oda!

Foto: Erik Holsvik

Foto: Erik Holsvik

Sørlandsjenta Oda Vår er som en vanlig treningsglad jente. Det man derimot ikke ser er at hun har diabetes type 1. Dette har ikke hindret henne i å være på streng diett i flere mnd. Hun har heller merket en stor forbedring av all treningen og det strenge kostholdet. For 3 uker siden debuterte hun i bikinifitness på Norway Open.

Hvem er Oda Vår?

– Jeg er en sørlandsjente på 22 år fra Arendal, som flyttet til Sandnes for 2 år siden. Det er ikke til å legge skjul på at det var etter jeg begynte på City 24/7 at resultatene kom og i løpet av de to siste årene har jeg faktisk gått ned over 20 kg! Jeg elsker å trene og lage sunn mat, og får veldig mye glede utav å holde meg i fysisk aktivitet – sunt for både kropp og sjel.

Du debuterte i bikinifitness nå på Norway open. Hvordan syns du denne opplevelsen var? 

Foto: Jon Klasbu

Foto: Jon Klasbu

– Det var utrolig gøy og endelig få vist frem det man har jobber så hardt med i over fem måneder! Jeg er glad jeg fikk Norway Open til å «øve meg» på hva det hele gikk ut på, så jeg fikk sett hva jeg ville gjøre annerledes til NM. Jeg syns absolutt alt ble bedre til NM og sier meg fornøyd med debuten!

Du har jo diabetes type 1 og cøliaki. Har dette gjort konkurranseforberedelsene litt ekstra utfordrende for deg? Har du måtte ta noen ekstra hensyn som andre kanskje ikke trenger å tenke på?

– Jeg har helt klart en del ekstra å ta hensyn til med tanke på diabetesen. Trening gjør at man får mindre insulinbehov og gjennom dietten har jeg faktisk halvert insulindosene mine. Det jeg har måttet passe mest på under dietten, har vært å redusere insulin i forhold til hvor mye karbohydrater jeg spiser og hvor hardt jeg trener. Det har gått overraskende fint, det krever bare litt ekstra hensyn og planlegging.
Cøliaki er en sykdom jeg føler jeg egentlig ikke har, da alt jeg spiser er naturlig glutenfritt. Denne «fitness-livsstilen» gjør begge sykdommene mine utrolig mye lettere å håndtere og jeg føler meg 100 % symptomfri!

Hvordan spiser du on-season i forhold til off-season?

Foto: Erik Holsvik

Foto: Erik Holsvik

– Jeg elsker å lage sunn mat og jeg var veldig kreativ i begynnelsen av dietten. Etter noen måneder syns jeg derimot det var deilig å bare lage opp plain kylling og ris, og bruke minst mulig tid på matlagingen. Nå som jeg er off-season spiser jeg ganske likt som on-season, bare mye større mengder og mer variasjon. Av karbohydratkilder varierer jeg mellom ris, potet, søtpotet, havregryn og frukt. Av fettkilder bruker jeg peanøttsmør, nøtter, avokado, kokosmelk og fiskeolje.  Hver lørdag har jeg en «kosedag» hvor jeg lager f.eks hjemmelaget pizza sammen med popcorn, yoghurtis og proteinbarer.

Hva motiverer deg til å holde treningslysten oppe?

– Det motiverer meg veldig at styrketrening gir meg mindre insulinbehov og økt insulinfølsomhet. At styrketrening gjør sykdommen min til et mindre problem er noe jeg setter utrolig stor pris på! For å holde et bra blodsukker er det helt nødvendig for meg å veie karbohydratene mine så jeg vet hvor mye insulin jeg trenger, så derfor passer denne livsstilen meg veldig bra. Dette skriver jeg også mye om på bloggen min (www.odavaar.com) og håper jeg kan inspirere andre diabetikere til en livsstilsendring.

Har konkurranse gitt mersmak?

– Absolutt! Jeg gleder meg allerede til neste år, men nå skal jeg bare nyte å trene tungt med et kalorioverskudd igjen. Det skal bli herlig å bygge muskler og forbedre fysikken, så kommer jeg på scenen igjen neste år i en forbedret utgave av meg selv. Jeg trenger mer masse på underkroppen, så nå er det bare å kjøre på med masse tunge markløft og knebøysett!

Foto: Erik Holsvik

Foto: Erik Holsvik

10677075_10204634013988648_358129650_o

Hvilke råd vil du gi til andre jenter som kunne tenke seg å stille i en fitnesskonkurranse?

– Å ha et konkret mål å jobbe mot er noe jeg syns er veldig viktig når man trener for å holde motivasjonen oppe. Selvfølgelig trenger det ikke være et så stort mål som å stille, men hvis det er målet tror jeg det er viktig å ha hodet på plass før man starter en diett. Det er ikke for hvem som helst og det krever mye viljestyrke og ståpåvilje. Samtidig lærer man så utrolig mye gjennom en diett, om hvor mye man faktisk er i stand til og hvor mye kroppen tåler – både fysisk og psykisk. Min beste råd er i alle fall å aldri gi opp! Det er ingen grunn til at du ikke skal klare det fremfor noen andre. Legg en plan og følg den, gi det tid og resultatene kommer! :)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.