Oda Singstad debuterer i bikinifitness

Ambulansearbeider Oda Singstad trener mot høstens konkurranser.

10585770_10154381948730462_1486035428_o

Da er vi like om hjørnet for høstens konkurranser. I den sammenheng har vi i Fitnessbloggen valgt å ta en intervjurunde med noen av de flotte jentene. Først ut er Malvik-jenta Oda Singstad.

Hvem er Oda Singstad?

Jeg er ei positiv og energisk jente på 23 år. Kommer fra Malvik, og bor på Stjørdal. Jobber som Ambulansearbeider, noe jeg stortrives med. Elsker å trene og holde meg i aktivitet. styrketrening er favoritten, men jeg er veldig allsidig så takker aldri nei til en topptur, skitur, sykkeltur eller en løpetur. Dagene går til trening, venner, familie, samboer og jobb. Alt i alt så trives jeg veldig godt med livet mitt.

Du debuterer i bikinifitness nå i høst, hvorfor bestemte du deg for å konkurrere?

Debutant til høsten, det stemmer. Jeg har trent styrke i 7 år mes mange delmål som jeg har nådd, men aldri satt meg noen store mål. Har ei venninne som har nevnt det, at det hadde vært moro å prøvd. Jeg manglet troen på meg selv, derfor ble det ikke noe jeg tenkte noe grundigere på. Men i yrket mitt og ellers i hverdagen, Screenshot 2014-08-04 11.03.57 (2)så blir jeg påminnet om vi lever bare én gang. Spørsmålet jeg til slutt stilte meg selv var, ville jeg sitte om noen år, å være sint på meg selv for at jeg ikke tok sjansen og prøvde? Syns det er en fin idrett som jeg har respekt for. Jeg tok sats og jobbet med meg selv, for å få hode til å forstå at dette skulle jeg klare. Så her er jeg – veldig stolt over det jeg har klart så langt. Og både jeg og venninnen min stiller i høstens konkurranser.

Trener du slik som du alltid har gjort eller har du endret treningsprogrammet ditt etter at du bestemte deg for å stille?

Trener ganske likt som jeg alltid har gjort. Forskjellen er at det er litt mer fokus på noen muskelgrupper, det vil si at jeg trener de flere ganger i uken. Coachen min, har satt opp ett program som jeg er veldig fornøyd med.

Har du noe du prioriterer ekstra mye og hvorfor?

Ekstra fokus på rumpe og bakside av lår. Dette er muskelgrupper som det blir sett mye på hos en bikinifitness-utøver. Ellers syns jeg det er fint med en markert mage og fine veltrente armer og skuldre. Syns de bikinikroppene med litt muskler er finest.

Hvordan er det å være på en streng(?) konkurransediett?

Min diett er ikke så veldig streng, slipper å spise bare brokkoli og torsk (som mange tror jeg gjør). Den er ganske lik det jeg spiser til vanlig men selvfølgelig i litt mindre mengder. Elsker maten min, masse variert og godt. Spiser vanlig mat, bare ikke så mye sukker, kaker og potetgull. Noen dager er selvfølgelig litt tyngre enn andre. Det skulle bare mangle når man har styrketrening 5 dager i uken og cardio i tillegg. Men jeg holder motet oppe og er takknemlig for hver dag som flyr avgårde. Finner alltid det positive, og utfordringene gjør jeg om til motivasjon.

Er det enkelte matvarer du ikke kan spise nå som du savner ekstra mye?

Ja det er det. Mange jenter savner sjokolade, og jeg skal ikke si at jeg er ett unntak. Men til meg er det gjærbakst, kaker og kjeks som er det største savnet. Gleder meg til å spise hveteboller, skolebrød, kaker og kanelsnurrer. Det skal bli godt. Ellers har jeg det meste på dietten min.

Screenshot 2014-08-04 10.59.03 (2)

Hvordan holder du motivasjonen oppe?

Motivasjonen holder jeg oppe ved at jeg ønsker å bli best mulig. Vet med meg selv at jeg ikke går opp på en scene før jeg er 100% fornøyd med meg selv og innsatsen min. Jeg vil bli den beste utgaven av meg selv. Og den dagen jeg eventuelt står på en scene så skal jeg være så stolt at jeg skal skinne om kapp med solen. Noen plassering er ingen motivasjon, bare tilleggsbonus. Jeg vet at det er mange andre nydelig jenter som har jobbet like hardt som meg, derfor tenker jeg ikke på noen plassering . Selvfølgelig vil man gjøre det best mulig, men vil ikke bruke tid å energi på noe som jeg ikke kan gjøre noe med på forhånd. Det er veldig motiverende med alle tilbake meldingene, at folk som betyr noe for meg gir meg ros og syns jeg er flink. Ikke alle syns kroppen min er på sitt fineste nå (for tynn), men jeg får ros for pågangsmot, stålvilje, engasjement og dedikasjon.

Du har jo laget en motivasjonsvideo, hva var bakgrunnen for videoen?

Mange tar bilder av formen de har oppnådd, jeg ville prøve en treningsvideo. Morro å ha med seg videre i livet og for å ta fram de dagene jeg trenger ett ekstra spark i rompa. Kanskje er jeg så heldig at den når ut til andre også, kanskje flere blir motivert av den. Er så heldig å ha en kollega, Truls Melbye som er veldig dyktig innen foto og film, så han tok på seg oppdraget å lage en filmsnutt med meg. Dere finner mer fra han på Life in Video. Jeg vil også vise folk hva bikinifitness-utøvere gjør, noen tror fortsatt at det bare handler om å ta på seg en veldig liten bikini, smøre seg med brunkrem og smile pent til dommerne. Men der tar de feil, det er hardt arbeid også bak denne idretten.

Vi i Fitnessbloggen ønsker Oda lykke til med debuten. Se videoen til Oda her:

Videoen er produsert av Truls Melbye, Life in Video.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.