;
;

Nyt en frisk og herlig protein-iskrem

Lysten på is pleier å stige i takt med kvikksølvet på gradestokken. Men isen trenger ikke bare være en kjølende kaloribombe, du kan faktisk unne deg is med god samvittighet.

proteiniskrem

Sommertid er istid: Iskrem kan være en liten kaloribombe, men lager du den selv er det ikke noe problem å øke proteininnholdet og senke mengden sukker og fett.

Går du bort i fra fet kremfløte og heller velger en variant med redusert fettinnhold eller kanskje går for yoghurt som skyr eller cottage cheese, mager kesam eller mager vaniljekesam er du på riktig vei. Om du bruker kremfløte kan du kombinere det med egg (eggeplommer og eggehviter), sammen med ulike søtningsmidler, essenser med smak, kakao, litt sjokolade, osv. Kombinerer du dette med litt proteinpulver, så har du en veldig sunn og god iskrem i sommervarmen.

Ønsker du å få inn mer farge og friskhet, er jordbær, bringebær og blåbær ypperlig å inkludere. Skjær de opp og frys de ned før du skal bruke dem. Vil du ha litt andre konturer i iskremen kan du også drysse over opphakkede nøtter (eller bruke de direkte i iskremen. Her foreslår jeg enten valnøtter, mandler eller peanøtter. Sleng herligheten i fryseren i 3-5 timer, og vips så er den klar for munnen din.

Eksempel på hvordan du kan gjøre det

  1. Skjær opp moden frukt og bær i biter som du fryser ned noen timer før du hiver dem i blenderen.
  2. Pisk eggehviter eller eggehviter og eggeplommene hver for seg.
  3. Tilsett ingredienser som sukkerredusert yoghurt, mager kesam, mager vaniljekesam eller cottage cheese som et alternativ til kremfløte eller matfløte (i sverige har de en variant med 15 prosent).
  4. Smaksett med søtning som Splenda, Natreen og Sukrin eller ulike essenser (vaniljeessens eller vaniljestang er godt).
  5. Sett det i fryseren i 3-5 timer.
  6. Om ønskelig, bruk en liten mengde proteinpulver for å få opp proteininnholdet.
  7. Om du ønsker å forme iskremen i ettertid, er det bare å kjøre en ny runde i blenderen.

1-2-3: Det er kjempelett å laget hjemmelaget og sunn iskrem som appellerer til både oss fitness-freaks, men også til mannen i gata.

Vær kreativ, utfordre deg selv på kjøkkenet og fortell meg hvordan det gikk i kommentarfeltet! 4 Svar  

Matglede og inspirasjon

1

div

iskrem

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.