Nybegynnertips og teknikk for deg som sliter med pushups

Sjekk ut hva du kan gjøre om du sliter med pushups, eller hvis vanlige er blitt for lett.

pushups Pushups er gøy! Kanskje ikke de 50 pushupsene som offiseren din ba deg gjøre en gang du ikke vaska rommet ditt godt nok, men det finnes et hav av varianter av pushupsvarianter man kan ha med i treningsprogrammet sitt. Og, om det er verdt å ha det med i treningsprogrammet sitt? Tja, pushups utfordrer kjernemuskulaturen din, gir bedret skulderfunksjon, er en god støtteøvelse til f.eks. benkpress, og trener nesten et verdenshav av muskler under utførelsen… hvis den blir gjort riktig.

Hvis du ser deg rundt på treningsstudioet, så ser man at majoriteten glemmer en viktig ting under utførelsen av pushups. Nemlig stabilisering av mage og rygg. Pushups kan regnes som en dynamisk planke, og jeg pleier å si at hvis du ikke kjenner pushups i magen gjør du det feil. La meg vise deg hva jeg mener.

Ikke gjør dette

bilde-4 Hvis du ser på korsryggen min, så synes du den svaien sier at jeg har aktivisert magemusklene? Hvis noen, av en eller annen bisard grunn, skulle finne på å sparke meg i magen her, tror du magemusklene mine er i en god posisjon til å ta i mot slaget, eller vil jeg miste pusten? Ser det ut som om jeg strammer rompa her? Nei, her har vi en stor «energilekkasje» og mister masse kraft som er viktig for å kunne prestere maksimalt. I tillegg fører svai i korsryggen til at ryggvirvlene stables skeivt oppå hverandre, noe som gradvis sliter dem i stykker og over tid er den perfekte oppskriften på en god prolaps. Om rumpen din strutter skal det være fordi den er stor og spretten, ikke fordi du stikker den ut og ødelegger ryggen din.

Gjør dette

bilde-2 Her har jeg først stilt meg opp i en planke posisjon. Tippa bekkenet innover, tatt tak i magen slik at jeg kjenner at jeg jobber med magen og strammet rumpa. Brystet skyves frem, jeg har hendene mine med ca skulderbredde avstand, og skrur albuene mine inn mot kroppen til omtrent en 45 graders vinkel. Lag deg en knallfin dobbelhake, og ikke se opp da vi ikke ønsker å utsette nakken for unødvendig stress. Jeg fører så hele kroppen ned til gulvet mens jeg fremdeles har godt tak i rumpa og magen, og opprettholder kroppsstillingen gjennom hele bevegelsen. Ikke rompa først ned til gulvet, og ikke rompa sist opp fra gulvet. Når bevegelsen skal snus er det ekstra viktig å stramme magen, da det ofte er her man svikter i ryggen.

Hvordan klare strake pushups?

Jeg anbefaler aldri pushups på knærne, da jeg synes det gir lite progresjon til strake pushups. Men hvis du ikke klarer strake pushups enda, og har det som mål, er dette tre gode måter å gjør det på:

Hvis du derimot ønsker en utfordring i henhold til de vanlige pushupsene kan disse alternativene være gode:

LES OGSÅ – Derfor bør alle trene pushups

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.