Renathe (23) fikk ny livsstil med Forsvaret og styrketrening

– Det var først når jeg ble med gutta på trening etter rekrutten at Renathe fikk øynene opp for vektene på styrkerommet. Dette har endret livet hennes.

Artikkelen er skrevet av Synne Næss Ripe og Kristina Fløysland Solli

De harde fakta

  • Navn: Renathe Rong
  • Alder: 23 år
  • Studerer: Idrett fysisk aktivitet og helse B3
  • Favorittøvelse: Dips og øvelser som går på armer
  • Personlig rekord: 20 dips
  • Favorittmat: Sushi!
  • Team: Team Body Tech

Det er tidlig lørdags morgen, og de aller fleste ligger nok fortsatt godt begravet under dynen. Det gjør ikke Renathe. Hun er tidlig oppe for å gjennomføre en styrkeøkt på skuldre, for deretter å øve mer på poseringene sine.

Det er nesten ingen andre på gymmen, så hun har det meste av utstyr for seg selv, og det er bare lyden av høytalerne og klirrende vekter som høres i bakgrunnen.

– Når treningssenteret er så lite, kan det fort bli kø på vektene, derfor er det greit å være litt tidlig ute, forklarer Renathe før hun går løs på neste arbeidssett.

Får gode skussmål fra coachen sin

Hun har bare jobbet spesifikt rettet mot konkurransen i fire uker, men vi kan allerede se tydelige markeringer over hele overkroppen. Fettprosenten er blitt lavere, og det gjør at musklene blir synlige.

Coach Ida Markussen omtaler Renathe som ei målbevisst jente, som jobber hardt og er flink til å gjennomføre treningen hun skal. Selv om Ida ikke har coachet henne så lenge, er hun veldig spent på perioden fremover, og ut i fra hennes utgangspunkt mener hun Renathe kan gjøre det veldig bra.

Renathe forbereder seg på siste settet med sidehev. Trening av skuldre er en av de mest prioriterte muskelgruppene om dagen.

Byttet ut alkoholen med tunge manualer

Det var under førstegangstjeneste i militæret at Renathe fikk opp øynene for styrketrening. Før dette hadde dagene vært preget av mye søvn og råning på det lokale senteret i Øygarden. Renathe er veldig glad for at hun kom seg bort fra bygda, og inn i et nytt miljø.

– Jeg sleit veldig med overvekt i den perioden, og jeg hadde verken energi eller lyst til å gjøre noe spesielt. Når en bor i en så liten bygd som det jeg gjorde, og alt av fritidstilbud ikke var eksisterende, så ble det fort sånn. Noe må ungdommen finne på, og det ble dessverre alkoholen vi tydde til, bemerker Renathe.

Det er ikke mange som klarer å forestille seg denne jenta slik hun tidligere var og så ut. Nå bruker hun tiden på å utdanne seg innenfor idrett og helse, ski og ekstremsport er en stor lidenskap, og om i underkant av fem måneder står hun på en fitness scene for første gang. Storesøster Lene er veldig glad for at Renathe kom seg inn i et nytt miljø, og mener selv at hun er Renathe sin største fan.

I Forsvaret ble hun kjent med mange gutter i troppen som tok henne med på styrketrening, og lærte henne det grunnleggende. Fremgangen kom raskt, og dette utartet seg fort til en lidenskap. Etter hvert som tiden gikk, satt Renathe seg mer inn i alt som hadde med trening og kosthold å gjøre, ved å lese seg opp på både internettforum og blader. Det var her hun kom over jentene som var aktive innen fitness.

– Det ligger mye mental styrke bak denne sporten, sier Renathe.

Er klar til å gi alt for å vinne

Renathe har vurdert en fitnessdebut i mange år, før hun fikk det nødvendige sparket for å komme i gang. Dette skjedde i høst når venninnen Synne, debuterte i Bikini Fitness. Selv om tanken om å stille høsten 2012 var der, var hun fast bestemt på at når hun først skulle gjøre noe sånt, så ville hun gjøre dette 110%, gi alt, og satse alt på å vinne!

– Jeg går ikke opp på den scenen før jeg vet at fysikken er på plass, og vet jeg kan gjøre en god prestasjon. Det er jo ingen vits å stille i AF om du ikke klarer mer enn en chins eller fire dips, legger Renathe til.

Sidehev med manualer er en god øvelse for å trene midtre del av skuldermuskelen.

Hangups, dips roing og poseringer

Det spesielle med AF er nettopp det at du i tillegg til de vanlige poserings- og symmetrirundene skal prestere ditt meste på styrkeøvelsene dips (bryst og tricepsøvelse) og chins/kroppsheving, samt ro raskest mulig 1000 meter. Alt dette med lite mat og vann i kroppen, etter en lang diett, krever mye av deg som person. Det er denne utfordringen denne jenta setter så stor pris på.

Coachen hennes, Ida kan bekrefte at det er mange utfordringer ved å stille i fitness. Det er ikke mange som kjenner til denne sporten eller grenen, selv om populariteten er økt betraktelig de siste årene. På grunn av den kraftige økningen, mener Ida at en av de største utfordringene for mange nå, er å gi seg selv litt bedre tid før de sikter mot scenen.

– Det er blitt en veldig populær sport, men det virker som om mange glemmer litt at det nettopp er en sport som krever veldig mye forarbeid, gjerne i flere år før en konkurranse. Det tar tid å bygge muskler og opparbeide en god styrke! En annen utfordring er å takle perioden etter endt diett og konkurransesesong. Da er det viktig å ha noen i «ryggen» i forhold til å takle denne prosessen både fysisk og psykisk, utdyper Ida.

Anbefaler folk å ta kontakt med en coach

Med tre ulike grener å velge mellom for jentene, er det noe for omtrent en hver smak, men dette er likevel ikke en sport som passer for alle; man må gå inn 100%, man MÅ ut av komfortsonen på treningene, man må brenne for det, man må prioritere, og så må man være målbevisst og virkelig pushe egne grenser.

-Dette er noe for dem som ønsker det lille ekstra med treningen, tilføyer Renathe. Hun anbefaler likevel de som ønsker å prøve seg, å ta kontakt med en eventuell coach, lese om sporten over nett/eventuelt ta kontakt med noen som driver med fitness.

Det å finne seg en klubb å være medlem av, er ikke nødvendigvis alltid like lett. Det er nemlig ikke alle treningssenter som har noe sånt, og det er flere utøvere som pendler lange avstander for formsjekker og samtaler med coach.

Coachen hennes Ida Markussen lar ikke Renathe slippe billig unna.

Ble medlem av Team Body Tech

Renathe er blitt medlem av Team Body Tech som holder til i Bergen. Da hun både er fra Bergen selv, og kjenner til lederne av klubben, var dette et naturlig valg. Det er nemlig per dags dato ikke noe team i Sogndal, noe som hun syns er veldig synd. De aller fleste som trener her er typiske mosjonister i lag med en liten gruppe styrkeløftere.

Selv om styrkeløft og fitness kan virke litt likt, er det veldig store forskjeller i både treningsmetoder og livsstil. Ja, for det er vel nettopp det Fitness er, en livsstil? Renathe nikker bekreftende på dette.

– Det å hele tiden være bevisst hva en putter i seg, for at kroppen skal prestere best mulig, er det ikke alle som hadde orket. Sosiale sammenkomster og alkohol er også ting som faller utenfor på diett. Her er det ingenting som blir overlatt til tilfeldighetene. Selv om det virker uforståelig for noen, er Renathe sikker i sitt valg, og hun er overbevist om at dette er noe hun kommer til å gjøre flere ganger.

Inspirert av Kristine Weber

Det er ingenting å si på motivasjonen og arbeidet som Renathe legger bak seg. Det er spesielt det å se kroppen endre seg i den retningen hun ønsker, og responsen på å bli sterkere etter utfordringene hun utsetter kroppen for, som får henne til å stadig jobbe hardere.

Motivasjonskilder som tidligere overall vinnere Kristine Solhaug og Emilie M. Olsen innenfor AF er også til stor inspirasjon, og Bodyfitness-legenden Kristine Weber har for lengst fått fast plass på skrivebordskjermen. Helt innerst leker hun selv med tanken om å vinne hele konkurransen, -det er drømmen!

Som debutant er det mye å tenke på, og en kunnskapsrik coach er et nødvendig krav, med mindre en sitter inne med alt dette på egenhånd. Renathe er overbevist om hun har tatt et godt valg med tanke på Ida som trener. Det hun liker spesielt godt, er evnen hennes til å motivere utøverne til å stå på.

– Jeg har flere ganger fått motivasjonsbilder/meldinger på telefonen, samtidig som hun åpenlyst skryter av oss når vi gjør noe bra, legger Renathe til. En annen ting hun synes er veldig bra, er at hun er veldig opptatt av at jentene ikke skal sammenligne seg med andre. Dette kan være avgjørende for fiasko eller suksess, då et allerede forstyrra selvbilde på diett ikke klarer å se de forskjeller som en coach ser.

Gleder seg til å bli kjent med de andre

Det har også betydd mye å ha flere støttespillere å lene seg på. Både familien og venner er veldig viktige oppi det her, og spesielt treningspartnerne Anette, Synne og Ingvild backer opp når det trengs. Familien har vært støttende fra dag en, og spesielt storesøster er en ivrig supporter.

– Her om dagen når jeg skulle sende rapport på rekorden min på 19 dips til henne, fikk jeg svar tilbake om at det var kjempebra, og at nå hadde jeg bare en igjen før vi tok like mange, ler Renathe. Storesøsteren til Renathe klarer nemlig ikke en eneste en, så da er det moro når hun kan snu dette til noe humoristisk og motiverende tilbake.

Renathe gleder seg også til å bli kjent med de andre utøverne i teamet. Det skapes som regel et helt spesielt bånd mellom jentene i en sånn situasjon. Og selv om de aller fleste av utøverne ikke skal på scenen før neste høst, er de tidlig ute med samlinger og teambygging.

Vi og Renathe er spente på resultatene i tiden fremover, og vi spør avslutningsvis hvordan det har gått på programmet hittil.

– Jeg har merket stor fremgang allerede. Selv om jeg eter mye mer mat enn tidligere, har strukturen og kvaliteten på både mat og trening gjort til at jeg allerede har hatt styrkeøkninger og vektnedgang. Jeg jobber spesielt med fokus på å få god kontakt med musklene, då dette må komme før en kan begynne å konsentrere seg om å slenge på tunge vekter.

Tiden frem til diett skal brukes på gode økter, mye og sunn mat og søvn. Renathe gruer seg nemlig litt til tiden med morgenturer og underskudd, men en ting er sikkert! Hun skal nyte hver eneste del av denne prosessen!

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.