Advarer mot lavkarbodietten

I dagens papirutgaver av tabloidavisene VG og Dagbladet kan vi lese at ekspertene advarer mot lavkarbokosthold. Har vi ikke lest dette før? Vi tok en titt på saken og gir deg vår usensurerte mening!

På forsiden av dagens papirutgave av VG kan vi lese «Nå advarer også Fedon mot lavkarbohysteri». Forsiden av Dagbladet er ikke noe bedre, hvor man kan lese «Ekspertenes advarsler – dette må du vite om lavkarbo». Med slike formuleringer ble jeg nødt til å kjøpe avisene.

Tendensiøse argumenter mot lavkarbo

Dagens lavkarbo-sak i VG bærer preg av å være laget av noen med økonomisk interesse av å fraråde lavkarbo. Dette påpeker også lege Torkil P. Andersen (som for øvrig har økonomisk interesse av lavkarbo). Han uttaler at det er etisk problematisk at VG som tjener millioner på Vektklubb.no alltid velger ut eksperter som er sterke motstandere til lavkarbo, når de skal ha uttalelser til sakene sine.

Men hva sier ekspertene?

Indremedisiner Fedon Lindberg fraråder de mest ekstreme lavkarbodiettene – og mener de kun er forbeholdt diabetikere og sterkt overvektige, men da med medisinsk oppfølging. Videre nevner han også at det mangler data på langtidseffekten av et slikt kosthold.

Fitnessbloggen – Vi vet mye om langtidseffekten av et lavfettkosthold. Bare se på hvordan utviklingen har vært siden 1970. I følge HUNT3 er 2 av 3 nordmenn overvektige (BMI > 25).

En av de mest interessante studiene, Womens Health Initiative som varte i 8 år og inkluderte 50.000 deltagere visste at selv om man oppnådde en 33 % reduksjon i fett og mettet fett, så ble ikke forekomsten av hjertesykdom redusert. Overraskende var det nok for mange at de med hjertesykdom faktisk fikk økt risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag med 26 %.

Ernæringsfysiolog og fagansvarlig hos Grethe Roede, Kari H. Bugge peker på det logiske. At det er kutt i kalorier som gir vekttap.

Fitnessbloggen – Selv om det handler om kaloribalansen, er det ikke så enkelt. I denne sammenhengen ønsker jeg å trekke frem to interessante element ved lavkarbodietten.

  1. Det ene er at frafallet i lavkarbogruppene typisk er veldig lave.
  2. Det andre er at man ser at gruppen som spiser lavkarbo, ofte spiser mindre mat – selv om de blir bedt om å spise så mye de vil/ad libitum (1-5).

Forklaringen på dette trenger selvsavt ikke være karbohydratinnholdet i kosten – for det er også andre forskjeller mellom lavfett- og lavkarbo. Det er nemlig slik at man på en lavkarbodiett gjerne spiser mer protein og grønnsaker. I tillegg til at man nærmest utelukker en gruppe næringsstoffer.

Hevder lavkarbo er usunt

Wenche Frølich, professor i mat og ernæringsvitenskap ved UiS går enda lengre i sin karakteristikk, og hevder at lavkarbo er direkte usunt. Hun sier også at hun blir skremt av alle påstandene om at man må spise lavkarbo – som hun mener er villendende på folk. 

Fitnessbloggen – Lavkarbo er en god diett for overvektige, inaktive og de med diabetes type 2. Men jeg tror også at en diett som er mer karbohydratrestriktiv enn myndighetenes råd, også ville vært godt for mange. Da helst i kombinasjon med at man også spiser mer protein (gjerne 20-25 %+/-) og er enda flinkere til å spise grønnsaker. Å hevde at lavkarbo er usunt må dokumenteres.

Ida Synnøve Grini, rådgiver for mat og helse ved matforskningsinstituttet Nofirma hevder at dietten gjør at du vil få mangel på viktige næringsstoffer – blant annet selen. Hun peker også på at kroppen trenger karbohydrater om du er aktiv og trener.

Fitnessbloggen – Lavkarbokosthold basert på kjøtt og innmat, fisk, egg og grønnsaker er svært næringsrikt. Når det gjelder selen, anbefaler myndighetene et inntak på 35-50 ug avhengig av kjønn. Dette dekkes fint inn, selv om man ikke drikker noe særlig melk eller spiser korn.

Jeg er selvsagt enig i at karbohydrater er viktig for yteevnen, men det betyr ikke at man må innta 60 % karbohydrat for å kunne trene tre-fire ganger i uken. Mengden karbohydrater i kostholdet bør gjenspeiles type aktivitet, intensitet, mengde og hyppighet/frekvens.

Fitnessbloggen utdyper

Faktisk er det slik at de fleste studier som sammenligner en kalori-restriktiv lavfett diett mot en lavkarbodiett hvor man får spise så mye man vil – viser at lavkarbo gir signifikant bedre effekt på kroppsvekten. Dette ser ut til å skyldes at lavkarbodietten får deg til å spise mindre mat (1-5).

Og når det gjelder viktige helseparametre som blodtrykk, HDL-kolesterol, triglyserider, og langtidsblodsukker – så er funnene de samme: lavkarbo er best (6-8).

Dette betyr ikke at alle bør eller må spise lavkarbo, eller at alle må kutte i karbohydratinntaket sitt. Det betyr snarere at hvis du ønsker å redusere inntaket ditt av karbohydrater, så kan du fint gjøre det. For mange vil det nok være smart. Det viktigste er likevel at du finner et kosthold som gjør at du trives, ikke spiser så alt for mye – og som tilrettelegger for at du har ork til å trene og være fysisk aktiv.

Referanser:

  1. Yancy W.S. A low carbohydrate, ketogenic diet versus a low-fat diet to treat obesity and hyperlipidemia. A Randomized, controlled trial. Ann Intern Med. 2004
  2. Samaha F.F. A low carbohydrate as compared with a low-fat diet in severe obesity. N Engl J Med 2003.
  3. Gardner C.D. Comparison of the Atkins, Zone, Ornish and the LEARN diets for change in weight and related risk factors among overweight premenopausal women. The A to z weight loss study. A randomized controlled trial. JAMA 2007
  4. Shai I. Weight loss with a low-carbohydrate, mediterranean, or low-fat diet. N Engl J Med 2008
  5. Krebs NF. Effiacy and safety of a high protein, low carbohydrate diet for weight loss in severely obese adolscents. J Pediatri 2010.
  6. Jönsson T. Beneficial effects of a paleolithic diet on cardiovascular risk factors in type 2 diabetes: a randomized cross-over pilot study. Cardiovasc Diabetol 2009 Jul
  7. Esposito K. Effects of a mediterraneean-style diet on the need for antihyperglycemic drug therapy in patiens with newly diagnosed type-2 diabetes. Ann Intern Med. 2009 Sep
  8. Elhayanu A. A low carbohydrate mediterranean diet improves cardiovascular risk factors and diabetes control amond overweight patients with type 2 diabetes mellitus: a 1-year prospective randomized intervention study. Diabetes Obes Metab 2010 Mar.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.