Norsk brød er bedre enn weightgainer

En gainer kan være et greit tilskudd om du sliter med å få i deg nok mat, men visste du at et norsk brød kanskje er enda bedre?

Skjermbilde 2011-11-11 kl. 11.02.34

Mange, spesielt gutter i tenårene, har som mål om å gå opp i vekt ved hjelp av styrketrening. Det er ikke nødvendigvis noe galt i det, men for å få til dette kjøper mange seg ‘gainere’ – kosttilskudd designet for å gjøre det enklere å innta flere kalorier og dermed komme seg i et kalorioverskudd.

Disse produktene er gjerne ‘hypet opp’ til skyene om hvor gode de skal være, og det står ikke på påstandene fra produsentene, men hvor lønnsomt er det egentlig med slike produkter?

La oss se på de 3 mest populære ‘gainerne’ fra den Amerikanske nettbutikken bodybuilding.com, og sammenligne de med mer normal, norsk kost.

Produktene: Optimum Serious Mass, Optimum Pro Complex Gainer & Ultimate Nutrition Muscle Juice (5).

Næringsinnhold: Prosentandel av energi fra hver av makronæringsstoffene

Produkt Protein Fett Karbohydrat
Optimum Serious Mass 16 % 3 % 81 %
Optimum Pro Complex Gainer 37 % 11 % 52 %
UN Muscle Juice 22 % 15 % 63 %

* Karbohydratkildene i disse gainerne består primært av stivelse og sukker, hovedsaklig maltodekstrin.

Som dere ser kommer mesteparten av kaloriene fra tilsatt stivelse og sukker i produktene, dette er ikke gunstig. Det er ikke nødvendigvis noe galt med sukker eller stivelse i seg selv, men når det kommer i ren/behandlet form, uten mikronæringsstoffene som følger med hele matvarer som f. eks frukt og grove kornprodukter, så er det ikke bra.

Gainerne har høy energitetthet (gir mye energi per gram vare), uten å tilføre viktige mikronæringsstoffer. Og for ikke å snakke om fytokjemikalier – som stadig blir gjenkjent  for deres helsefremmende og sykdomsforebyggende egenskaper, spesielt mot hjerte- og karsykdommer, og kreft (1-3).

Noen gainere er riktignok tilsatt ekstra vitaminer og mineraler, noe som hjelper, men dessverre er det ofte slik at kosttilskudd ikke ser ut til å gå de samme helsefordelene som næringsstoffene i sin naturlige form (ref. 4 – som et eksemel).

Norsk brød er bedre enn amerikansk gainer

Til sammenligning vil jeg også poste næringsprofilen (per 100 gram) til et Norskt grovbrød. I dette tilfellet Bakers Naturlig Sunt Bygg, som tilfeldigvis er mitt favorittbrød.

Brødet inneholder 19 % protein, 16 % fett og 58 % karbohydrat. Mesteparten av karbohydratene kommer fra fullkorn. Brødet inneholder også over 10 % fiber.

Jeg vil hevde at et norsk kosthold er bedre enn gainere fra et ernæringsmessig standpunkt.

Hva med smak, pris og funksjonalitet?

‘Smaken er som baken’, som det sies – men jeg er overbesvist om at samtlige vet om noen ‘vanlige’ matvarer som de synes smaker bedre enn sin favorittgainer, og jeg har aldri hørt om noen som bruker smaken som et argument for gainere.

Pris derimot vil jo variere enormt, men alle gainere jeg har sett på er betydelig dyrere enn en tilsvarende næringsprofil fra mer vanlige matvarer, som f. eks melk og brød.

Det eneste argumentet som står igjen er da enkelhet (funksjonalitet); det er meget enkelt å blande en gainer med litt melk, vann eller juice og drikke det. Det tar minimalt med tid, og de fleste gainere har også meget god holdbarhet.

Likevel; det trenger ikke å ta lang tid å tilberede mer eller mindre tilsvarende kost fra vanlig mat; litt sjokolademelk, en frukt eller to, og noen knekkebrød f. eks. Matvarer som juice og nøtter er også et genialt og enkelt for folk som ønsker å gå opp i vekt – og helt klart sunnere enn en gainer.

En gainer har sine bruksområder

Denne artikkelen er ikke ment som noen fasit, og jeg kan absolutt se for meg tilfeller hvor en gainer kan være praktisk for enkelte personer, men jeg tror at de fleste som bruker ‘gainere’ for å gå opp i vekt med fordel kan bytte ut dette til fordel for mer ‘vanlig Norsk kost’, og kanskje i stedet unne seg litt mindre sunn ‘vanlig mat’, enn å innta masse stivelse og sukker gjennom en gainer.

Fordelen med gainer er at den gir flytende energi. Denne energien metter langt mindre enn fast føde. Så sliter du med å få ned ønsket mengde brødskiver (1 brødskive er cirka 100 kalorier), kan du selvsagt vurdere å kjøpe deg gainer.

Bruker du gainer, og isåfall hvorfor? 18 Svar

Referanser

  1. Optimal nutrition: fibre and phytochemicals – Pubmed
  2. Health effects of vegetables and fruit: assessing mechanisms of action in human experimental studies – Pubmed
  3. Phytochemicals: guardians of our health – Pubmed
  4. Clarke JD, Riedl K, Bella D, Schwartz SJ, Stevens JF, Ho E. Comparison of Isothiocyanate Metabolite Levels and Histone Deacetylase Activity in Human Subjects Consuming Broccoli Sprouts or Broccoli Supplement. J Agric Food Chem. 2011 Sep 30. [Epub ahead of print].Pubmed.
  5. http://www.bodybuilding.com/store/gainers.htm
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.