NM i bodyfitness er bare 9 uker unna

Med drøye 9 uker igjen til Norgesmesterskapet, begynner de 5 gjenværende jentene å merke at det tar på å være på streng diett. Flere av dem har likevel opplevd noen av sine beste treningsuker på lenge.

IMG_4117

Med 9 uker igjen til NM i bodyfitness, begynner de 5 jentene å merke kjøret. Det er først nå de vil finne ut hva som virkelig bor i dem, hva gjelder disiplin og kontinuitet. Fitnessbloggen ble med jentene på fredagens formsjekk og poseringstrening. Her skulle det vise seg at jentene virkelig hadde fått på «forbrennings-knappen».

Jentenes utvikling de 5 første ukene

I den første delen ble vi bedre kjent med jentene og sporten. Den neste uken ble vi med jentene på trappeløp i granåsen og intervjuet konkurranse-coachen deres, Gunnar Strand Jacobsen. I den tredje uken fikk erfare hvor effektiv en god diett kunne være.

I den fjerde delen av artikkelserien fikk vi blant annet vite at to av jentene dessverre hadde trukket seg. Vi fikk også være med på poseringstreningen deres med Siw-Hege og Paul Rusten, samtidig som vi intervjuet Christine og Vilde.

Forrige uke intervjuet vi Anneli, og fikk høre coachen deres, Gunnar Strand Jacobsen fortelle litt om hvordan utviklingen deres hadde vært frem til nå.

Nora, Anneli og Christine

Imponerende fremgang den siste uken

Det var 3 opplagte og energiske jenter som møtte undertegnede forrige fredag. Anneli, Christine og Nora hadde formsjekk med Gunnar Strand Jacobsen og poseringstrening med Paul Rusten på timeplanen. Det første som slo meg, var at alle de 3 som deltok (Jeanette og Vilde var opptatt med jobb) hadde forandret seg mye siden sist vi så dem. Gunnar uttalte blant annet følgende om utviklingen

– Jeg må si jeg var veldig fornøyd med formsjekkene denne uka, var veldig stor forskjell på dem fra en uke tilbake.

Og på spørsmål om den konkrete utviklingen den siste uken, var det en svært fornøyd coach som kunne fortelle at

– Ukens formsjekk var et høydepunkt for meg så langt i diettene. For samtlige fem så var forbedringen fra forrige uke stor. De fleste hadde gått ned ca en halv centimeter rundt mage og rumpe, og omtrent et halvt kilo eller mindre i vekt. Ingenting er jo bedre enn å gå ned mye i cm rundt magen og lite i vekt, da kan vi være temmelig sikre på at det er fett som forsvinner, og ikke muskler. Visuelt så var det lett å se forbedringene, både på at lårmusklene begynner å komme frem bedre, og at magerutene begynner å bli synlige. 

Den kommende uken

Med utgangspunkt i jentenes flotte utvikling, har de i samråd med coach Gunnar Strand Jacobsen blitt enig om også å konkurrere 24 september, i Stavanger Open. Dette blir en perfekt generalprøve for jentene, som får kjenne litt på både nivået og hvordan det er å stå på en scene.

Som Gunnar uttalte for noen uker siden, var planen hans å få jentene relativt hurtig i bra form, slik at de hadde bedre tid på seg til å jobbe med svakheter og justere ting som ikke fungerte. Nå blir det derimot viktigere å trå litt varsomt, slik at man holder muskelsvinnet nede til et minimum, samtidig som fortsatt opprettholder en god forbrenning av fett.

En måte å gjøre dette på, kan være å regulere volumet (f.eks gjennom en reduksjon). Nora har siden diettstart vært på et høy-volum program hvor hun har fått kjørt seg skikkelig. Derfor har Gunnar nå funnet ut at hun skal få prøve seg på doggcrap-metoden, som i korte trekk går ut på å trene med høy intensitet og lavt volum. Gunnar har for øvrig tidligere skrevet en svært god artikkel om hvor effektivt det kan være å ha perioder med høy intensitet og lavt volum, for så å gå over til en periode med høyt volum og lavere intensitet.

Det blir også forandringer

Hvor ofte man bør ha refeeds, belønningsmåltider og spisedager, avhenger primært av energiunderskuddet og fettprosenten. Jo større energiunderskudd og jo lavere fettprosent, jo viktigere er det med refeeds for å reversere de metabolske tilpasningene som inntreffer ved diett og mye trening. Derfor vil Gunnar også gjøre de nødvendige endringene i diettplanen – med bakgrunn i den gode fremgangen til jentene

– Etter hvert som energiinntaket reduseres, finner jeg det svært effektivt å samle en stadig større andel av karbohydratene rundt treningsøktene. Jeg vil også legge inn to dager med mer karbohydrater og kalorier, i stedet for bare den ene oppkarbingsdagen (refeed) de har hatt frem til nå. 

Spørsmål til jentene

Har du spørsmål til jentene, eller til konkurranse- og diettcoachen deres Gunnar, så still spørsmålene i kommentarfeltet. Det kan være hvordan dietten deres ser ut, hvordan de trener, hvilke kosttilskudd de bruker, osv. Ingen spørsmål er for dumme eller teite.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.