Vann kan redusere matlysten

Å drikke vann før et måltid kan få deg til å spise mindre mat.

vannerbra

Mellom 50 og 60 prosent av kroppsvekten vår er vann og rundt halvparten av dette befinner seg inni cellene. Resterende er utenfor/mellom cellene og inni og utenfor blodårene. Vann er ikke bare den beste tørstedrikken og viktig for å prestere i forbindelse med treningen, men det er også livsnødvendig.

Du bør få i deg et sted mellom 2 og 3 liter vann i løpet av en dag, litt avhengig av energiinntak, kroppsvekt og aktivitetsnivå/type og temperatur. Et lavt inntak av vann er forbundet med fall i prestasjonen i trening med opptil 3 prosent, avhengig av type trening.

Men visste du at vann også kan bidra til bedre appetittregulering?

Amerikanske forskere (1) knytter økt inntak av vann til redusert matlyst. Forskerne ga først de 34 eldre og overvektige menneskene 5 dl vann 30 minutter før de skulle spise frokost. Dette resulterte i at de spiste i snitt 500 kcal. Ved en senere anledning ble samme prosedyre gjennomført, men uten at de hadde drukket vann i forkant. Denne gangen inntok deltagerne 13 prosent mer energi.

Funnene er i tråd med tidligere forksning fra blant annet Vann Walleghen (2), Dennis (3) og Stookey (4), mens andre studier viser at det ikke gir noen effekt. Det trengs åpenbart mer forskning på området, men studiene er spennende og tatt i betraktning at mange forteller om at de blir mindre sultne av å drikke vann, kan ha noe for seg.

Har det noe for seg å drikke vann før man spiser eller er forskerne på et blindspor? 5 Svar

Referanser

  1. Water consumption reduces energy intake at a breakfast meal in obese older adults. Davy BM, et al. J Am Diet Assoc. 2008 jul.
  2. Van Walleghen EL, et al. Pre-meal water consumption reduces meal energy intake on older but not younger subjects. Obesity 2007 Jan.
  3. Dennis E. Water consumption increases weight loss during a hypocaloric diet intervention in middle-ages older adults. Obesity 2009
  4. Stookey JD. Drinking water is associated with weight loss in overweight dieting women independent of diet and activity. Obesity 2008
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.