Naturlig treningshormon øker forbrenningen

En ny studie tyder på at det naturlige hormonet irisin, som frigjøres under trening, bidrar til å gjøre fettvevet ditt mer metabolsk aktivt og kan hjelpe til i behandlingen av diabetes og kreft.

Det er ikke noe nytt at trening assosieres med en hel rekke helsefordeler. Mekanismene bak alle disse prosessene er riktignok ikke fullt forstått, men nå har forskere ved Dana-Farber Cancer Institute i Boston klart å isolere et hormon som langt på vei kan forklare hvordan trening «snakker» med kroppsvevet vårt1,2.

Dette hormonet har dermed fått det meget passende og fengende navnet irisin, etter gudinnen Iris, som var de greske gudenes budbringer. Produksjonen av dette naturlige hormonet i kroppen øker ved gjennomføringen av repeterende treningsøkter med en viss varighet.

To typer fettvev

For å forstå hvilke effekter irisin har, må vi først se litt på de to forskjellige typene fettvev vi har i kroppen. Den første av disse er såkalt hvitt fett, som utgjør nesten alt kroppsfettet hos en voksen person. Dette fettvevet brukes til å lagre energi og er lite metabolsk aktivt i den forstand at det ikke forbruker noe særlig energi i seg selv, i motsetning til andre typer vev som for eksempel muskelvev. Kroppen vil hente energi fra dette vevet når den trenger det, altså ved et kaloriunderskudd i kosten o.l.

Den andre typen fettvev kalles brunt fett, og dette vevet har vi stort sett veldig lite av i kroppen i voksen alder. Brunt fett finnes i større mengder i pattedyr som går i dvale, og i spedbarn. Hovedoppgaven til det brune fettvevet er å generere varme, og det krever større mengder oksygen enn andre typer vev, noe som gjør det mer metabolsk aktivt og følgelig er sin egen fettforbrenner på mange måter. Konsekvensen av dette er rett og slett at du vil ha høyere forbrenning hvis en større andel av kroppsfettet ditt er brunt fett.

Så hva hvis du kunne få litt brunfarge på det hvite fettvevet, på samme måte som du kan legge deg i solariumet for å gå fra kritthvit til sommerbrun midt på vinteren? Vel, det kan du muligens. Det er bare å pakke treningsbagen, komme deg på trening og få fart på irisinproduksjonen.

Hva gjør irisin?

Den greske gudinnen Iris.

Irisin, som sin navnesøster, fungerer nettopp også som en budbringer. Hormonet sender et signal som «skrur på» et sett med gener i kroppen. Disse genene setter igjen i gang prosesser som konverterer hvitt fettvev til brunt fettvev. Dette ble observert av forskerne da de injiserte irisin i mus.

Hvis dette viser seg å være overførbart til mennesker, er det definitivt noe som taler for betydningen av trening for vektnedgang og bekjempingen av overvektsproblematikken, hvor kostholdet har fått mesteparten av oppmerksomheten i det siste.

I tillegg ble det påvist økt glukosetoleranse, samt bedre kontroll på blodsukker og insulinnivå. Dette har naturligvis også betydning for vektnedgang og fettforbrenning, men ikke minst for forebygging og behandlig av diabetes.

Bruce Spiegelman, som er cellebiolog ved Dana-Farber og en av forskerne bak studien, uttaler også at ettersom overvekt og inaktivitet implikeres mer og mer som årsaker til kreft, er det ikke utenkelig at irisinbasert behandling kan brukes til å bekjempe forskjellige varianter av denne sykdommen.

Stort potensial

Forskerne sier at de sannsynligvis bare har fått et overfladisk blikk på irisin foreløpig, og at videre forskning på hormonet kan avsløre mange andre helsefordeler forbundet med irisin, for eksempel til behandling av nevrodegenererende lidelser som Parkinsons sykdom.

Det ble også undersøkt hvorvidt administrasjon av irisin alene kan etterligne effektene av trening på overvektige og inaktive mus. Etter ti dager med behandling ble mange av de samme positive effektene observert i disse musene, deriblant bedre kontroll på blodsukker og insulinnivå.

Men selv om hormonet produseres i sammeheng med trening, har riktignok ikke irisin noen muskelbyggende effekt i seg selv. Så til de av dere som nå hadde planlagt å slenge dere ned på sofaen og vente på at irisintilskudd skal dukke opp på apoteket så dere kan kjøpe god helse på boks; for det første venter dere forgjeves, og for det andre må dere belage dere på vente en stund. Spiegelman forestiller seg nemlig ikke noen klinisk testing av irisinbaserte medikamenter før om minst to år.

Referanser

  1. Boström P, Wu J, Jedrychowski MP, Korde A, Ye L, Lo JC, Rasbach KA, Boström EA, Choi JH, Long JZ, Kajimura S, Zingaretti MC, Vind BF, Tu H, Cinti S, Højlund K, Gygi SP, Spiegelman BM. A PGC1-α-dependent myokine that drives brown-fat-like development of white fat and thermogenesis. Nature. 2012 Jan 11;481(7382):463-8. doi: 10.1038/nature10777. Pubmed.
  2. Science Daily: Boost for Health? Researchers Isolate Protein Linking Exercise to Health Benefits
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.