Nathalie (21) debuterer i bodyfitness i helga

Etter 19 uker med mye trening og sunt kosthold er Nathalie Dahl Naalsund klar for sin aller første konkurranse i bodyfitness i helga.

nathalie

De harde fakta

Byttet ut ballspill med styrketrening

Fitnessbloggen: Når begynte du å trene?

Nathalie: Jeg har alltid vært aktiv i form av sport. Jeg startet tidlig i barneårene med å spille fotball, og var tildels også innom håndball en periode. Da skadene sakte med sikkert snek seg innpå kroppen etter mange år som fotballspiller valgte jeg å legge fotballskoene på hylla for så å begynne å melde meg inn på treningsstudio og dra på aerobictimer samt løfte vekter.

Fitnessbloggen: Hvilke mål har du med treningen?

Nathalie:I flere år har jeg nå opprettholdt en aktiv livsstil hvor jeg har følt at jeg har vært tilfreds med å løfte vekter. Da jeg tidligere spilte fotball var det stort fokus på dette med å konkurrere som et lag, men da jeg begynte på treningsstudio var det meg selv jeg måtte begynne å konkurrere med.

Etter en lang periode der hvor jeg har fulgt et fast treningsprogram og spist tilnærmet sunt og rent var det på sin plass å legge listen litt høyere, jeg ville utfordre meg selv. Ut fra dette har det falt seg naturlig å legge planer om å stille i Bodyfitness og da jeg fikk klarsignal fra Coach Gunnar Strand Jacobsen var det bare å tilrettelegge for diett og trening for scenen våren 2013.

nath1

Ble raskt bitt av basillen

Fitnessbloggen: Hva fikk deg inn på tanken om å stille i fitness?

Nathalie: Fitness er noe som har interessert meg i over lengre tid, og ved å lese flere blogger som har omhandlet dette emnet har jeg også blitt bitt av basillen. Det inntrykket jeg satt igjen med ved å lese bloggene og sett de utroligste forandringer på uttøvere har virkelig gitt meg drivkraft og mot til å velge å gå inn med et slikt mål selv.

Jeg begynte å leke med tanken og kontaktet coach Gunnar Strand Jacobsen for en formsjekk, og dette resulterte til et nytt medlemskap på Kaliber Gym med god og detaljert oppfølging. Ettersom at jeg er et konkurransemenneske og liker å konkurrere har dette falt seg naturlig inn for min del da det i denne sammenhengen handler om å konkurrere med seg selv. Jeg elsker utfordringer. Da jeg begynte å se forandringer på min egen kropp samt at jeg merket at jeg trivdes godt så var det naturlig å sette meg inn i tanken på å stille i fitness.

Henter mye inspirasjon fra andre bloggere

Fitnessbloggen: Hvor henter du inspirasjon?

Nathalie: Jeg henter mye inspirasjon fra fitnessblogger, og spesielt da Kristine Weber. Hun er bare helt rå! Det er også mye inspirerende mennesker som trener på samme gym som meg, Kaliber Gym.

Fitnessbloggen: Hva er din sterkeste side som fitnessuttøver?

Nathalie: Min sterkeste side som fitnessuttøver tør jeg påstå at jeg klarer å disiplinere meg ovenfor hverdagens gjøremål. Noen dager går det i 2 treningsøkter samt både jobb og skole, men da er det bare å bite tennene sammen og kjøre på. Dessuten har jeg vært svært positiv i forhold til diett og trening og har sjeldent sluntret unna en treningsøkt.

Fitnessbloggen: Hvordan trener du for å nå målet?

Nathalie: Hele veien har jeg trent 3-splittprogram som jeg har satt opp selv og ser slik ut:

  • Dag 1: Rygg og biceps
  • Dag 2: Bein og mage
  • Dag 3: Bryst, skuldre og triceps

Har hatt stor fokus på muskelvekst i overkropp og hadd ren styrke på bein.

nath2

Viktig å ha hodet på rett plass

Fitnessbloggen: Hvordan var livet før du satte deg mål om fitness?

Nathalie: Jeg har levd et godt liv, men jeg skal ikke legge skjul på dette med vektnedgang og det å føle seg tilfreds med sin egen kropp alltid har vært det samme for meg. I 2009 gikk jeg ned hele 12 kg og skulle vise seg å være grunnlaget for senere mål med treningen. Denne forandringen var i og for seg helt grei, men jeg ville mer.

Man merker jo også samtidig som forandringene skjer er det viktig at man har hodet på rett plass, og at man tar det med seg gjennom forandringene. Da jeg begynte med seriøs styrketrening og begynte å sette meg inn i kosthold merket jeg at jeg ble over gjennomsnittet interessert og innhentet mye kunnskaper innenfor dette feltet. Med styrketreningen har jeg også blitt mer psykisk sterk som igjen er et faktum da jeg satte meg mål om scenedebut.

Fitnessbloggen: Fortell oss litt om veien mot målet.

Nathalie: Det har straks gått 19 hele uker på diett for min del, og jeg tenkte jeg kunne si litt om denne prosessen. 26 november var da jeg ble satt på konkurransediett, og da var det inn med torsk og kylling for å nå formsjekken for uttak til teamet.

De fire første ukene av dietten gikk middagen derfor til torsk, og kylling som lørdagsmåltid for kosen sin skyld. Jeg har trivdes gjennom hver og en dag jeg har vært på diett samt at jeg har ligget på et stabilt inntak gjennom disse 19 ukene hittil. Noen dager har uansett vært tøffere enn andre. De to første ukene på diett merket jeg at ting var i forandring i kroppen og det såkalte dietthodet slo inn i en mild grad.

Etter de to ukene stabiliserte det seg og jeg har hatt et relativt bra energinivå gjennom hele perioden. Trening– og matglede på diett er ikke til å klage på, og dermed kommer også den positive holdningen frem. Samtidig har jeg også gått morgencardio hver morgen i tillegg til å ha kjørt treningsprogrammet mitt 2 ganger i uka i tillegg til cardio etter endt styrkeøkt den siste tiden.

Å se forandringer på kroppen har igrunn vært en veldig stor drivkraft for meg og har støttet meg veldig godt på dette i de periodene da ting kanskje har bikket litt imot. Uansett så vil jeg poengtere at jeg har i denne perioden har hatt langt flere gode dager enn dårlige.
nath3

Fitnessbloggen: Til slutt, er det noen som du ønsker å takke spesielt?

Nathalie: Jeg ønsker å rette spesielt en stor takk til den nærmeste familien min, å få forståelse fra mor og far har betydd utrolig mye for meg og det har gitt meg mye i form av positiv energi. For meg er dere dyrebare.

Jeg har også en veldig snill og god kjæreste som har disket opp med god og spennende diettmat, og som ikke minst har støttet meg gjennom den senere tiden. Til slutt ønsker jeg å takke alle sammen som har fulgt meg via bloggen min. Kjempekoselig!

Jeg ønsker også å takke sponsoren Norkost for tilskudd gjennom denne prosessen, men mest av alt, og som har vært det mest betydningsfulle for meg er den gode hjelpen jeg har fått fra coach Gunnar Strand Jacobsen med tanke på diett, oppmuntringer, jevnlige formsjekker og ikke minst motivasjon gjennom hele denne perioden. Dessuten er det også mange ildsjeler ved Kaliber Gym som har hjulpet meg i forhold til forberedelser, tips og masse motiverende ord.

nath4

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.