Intervju: Nathalia Melo (29) deler sine beste rumpe-tips [video]

Bret Contreras har intervjuet kanskje verdens beste Bikini Fitness-utøver, Nathalia Melo.

melo1

Brasilianske Nathalia Melo (29 år) er en av verdens beste Bikini Fitness-utøvere og kan skilte med tallrike topplasseringer i de største og gjeveste konkurransene. Hennes største prestasjon til nå må være da hun gikk av med seieren under fjorårets Olympia-konkurranse i Las Vegas, etter å ha kommet på 2. plass i 2010 og 2011.

Forrige uke tok den amerikanske styrke-coachen Bret Contreras seg en prat med den brasilianske skjønnheten som for tiden er i Arizona og forbereder seg for årets Bikini Olympia. Bret er av mange kalt som «rumpe-mannen» for hans interesse og fokus på rumpemuskelen, og han kan fortelle at intervjuet bekreftet mange de metodene han ment har vært viktige for å bygge skikkelige rumpemuskler.

Her er noe av det Nathalia kunne fortelle Bret Contreras om rumpetrening.

PS: Intervjuet er oversatt med tillatelse av Bret Contreras.

1. Rumpa trenes ofte!

Nathalia trener rumpa sju ganger (!) i uken. Så neste gang noen sier du bare kan trene rumpa en gang i uken, så kan du fortelle at:

  • Nathalia trener rumpa med høy frekvens og er kjent for sin flotte bakende.
  • Bret Contreras anbefaler kundene sine å trene rumpa ofte.

Skal du trene rumpa sju ganger i uken er det viktig at du ikke overdriver. Treningsmengden må fordeles jevnt over.

2. Fokuser på variasjon

Som du vil høre i videoen lengre nedm har mange brasilianske treningsstudioer en egen avdeling dedikert til trening av rumpa. Du ser ankelvekter, maskiner som du kan gjøre reverse hyper i eller varianter av hofteabduksjon, du ser ulike knebøy og hofteekstensjon-maskiner, i tillegg til frivekter.

Nathalia bruker mange øvelser, inkludert glute bridge / hip-thrust, knebøy, utfall, markløft, ulike variasjoner av abduksjon og rotasjon, øvelser på alle fire, osv. Hun poengterer også at hun benytter seg av mange ulike repetisjonsfaser.

LES OGSÅ – 8 tips som gir deg mer fasong på rumpa

3. Muskelkontakt

Kroppsbyggere prater ofte om å ha kontakt med muskelen de trener. I korte trekk innebærer dette at du må aktivere muskelen og kjenne at den jobber for å utvikle den slik som ønsket.

Nathalia er veldig nøye med å aktivere rumpa og kjenne at rumpa faktisk jobber under treningen. Å løfte tungt og bli sterkere vil ikke gjøre allverden for rumpa om du ikke har god muskelkontakt.

4. Knebøy vs glute bridge

Mens det i USA er et stort fokus på knebøy for å trene rumpa, virker det som de brasilianske damene fokuserer på et større spekter av rumpe-øvelser. Hos dem er knebøy bare en av mange øvelser som bygger rumpemuskler. Dette er for øvrig noe jeg har sagt i mange år, så det er flott å endelig få høre det.

5. Fokus på øvelser som aktiverer rumpa

Skal det bygges rumpe er det viktig å god muskelkontakt ofte. Som nevnt bruker de brasilianske damene mange ulike rumpeøvelser og fokuserer på de som gir god kontakt, uavhengig om de gjennomføres stående, sittende, liggende, på alle fire, osv. Om øvelsen krever stang, manualer, kabel, elastiske bånd, kettlebells osv er heller ikke viktig.

Nathalia liker kabel-kickbacks, hip thrusts, utfall, knebøy med manualer, rygghev, glute bridge, reverse hyper og ulike laterale bånd øvelser.

Videointervju med Nathalia Melo

Om du vil følge med på Nathalia kan du velge å bruke Twitter, Facebook eller Instagram.

Sjekk ut nathalia melo trene rumpe!

http://vimeo.com/29615742

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.