Når helse og fitness blir en usunn besettelse

Hva gjør du når fokus på helse og fitness blir usunt?

Tired-woman

Helse og fitness.

Tenk på den frasen i et øyeblikk: Helse… og fitness.

Hva betyr det? Mens definisjonen kan variere fra person til person så tror jeg at det uttrykker en holdning om å forbedre livskvaliteten ved å bygge en sterk og funksjonell kropp, som til syvende og sist skal fungere for deg.

Detaljene for hvordan akkurat dette oppnås (om det er gjennom styrketrening, organisert trening, sport, fysisk aktiv hobby osv.) kan diskuteres, men man skulle trodd at det handler om å lage seg rutiner som fungerer over det lange løp og gir langvarige fordeler (som f.eks lavere risiko for sykdom osv.). Et helse- og fitnessregime burde strengt tatt forbedre livet, ikke bli altoppslukende.

Det er likevel ikke alltid det man får inntrykk av om man blar seg gjennom den nyeste utgaven av fitnessblader eller scroller seg nedover de mest populære nettsidene.

Helse og fitness…

Noen har snudd det om til et spill om å konstant strekke seg etter en lavere kroppsvekt, gjerne i sammenheng med strenge dietter og lange slitsomme treningsrutiner. Ofte ser det ut som en konkurranse for å se hvem som kan spise minst og trene mest.

Hvor helse og fitness sporet av

Istedet for å fokusere på å spise bedre (f.eks. ved å spise ubehandlet mat mesteparten av tiden) så velger vi den nyeste dietten for raskest mulig fettforbrenning og som gjerne har en liste over forbudte matvarer, og som også ofte kan føre til «binge eating» og andre forstyrrende spisevaner. Vi klarer heller ikke å unngå å kombinere denne dårlige kostholdmentaliteten men en streng treningsrutine som ofte fører til at vi blir utbrent, får belastningsskader og utmattelse.

Jeg er intet unntak; dette har jeg tidligere gjort selv.

På et tidspunkt så hadde jeg totalt mistet betydningen av hva som virkelig betyr noe – å bygge en sterke kropp som fungerer for meg mens jeg samtidig forbedret den generelle helsa – og istedet fokuserte på å bygge den «perfekte» kroppen. Som et resultat ble selvbildet mitt avhengig av klesstørrelser, vekt, hvor store armer og lår jeg hadde osv., og jeg ble aldri fornøyd.

«Jeg kunne vært slankere» tenkte jeg mens jeg så på meg selv i speilet.rbs1_22

«Jeg klarer å trene mer» sa jeg til meg selv mens jeg tvang meg opp ekstra tidlig om morgenen for en ekstra runde med kardio.

«Dette kommer til å gjøre meg feit» tenkte jeg mens jeg spiste en skive med peanøttsmør og syltetøy.

Mine «helse- og fitnessvaner» ga meg unødvendig mye stress og angst når jeg konstant prøvde å jage etter den perfekte kroppen, og tvang meg til å kjøre en strengere diett, trene mer og presse meg gjennom utmattelse både fysisk og mentalt. I ettertid ser man at dette IKKE er helse og fitness.

Takk og lov for at jeg for flere år siden kom meg tilbake i riktig spor og kvittet meg med livet fullt av stress og angst forårsaket av helse og fitness, og returnerte til de enkle og grunnleggende tingene som ga resultater uten unødvendig stress. Selv om jeg alltid vil ønske å se bra ut så klarer jeg nå å se forbi kun de fysiske fordelene ved å konsekvent spise bra og trene.

Jeg vil at kroppen min skal jobbe for meg.

Min generelle helse er viktigere for meg slik at jeg kan delta på nesten alle fysiske aktiviteter jeg ønsker om det være fjellturer, ski, kajakk, buldring eller hva som helst annet. Å trene smart for å forsikre meg om at jeg ikke skader meg har blitt en prioritering over det å bli sterk, koste hva det koste vil.

Jeg er ikke redd for å lytte til kroppen og å gi meg om noe ikke kjennes riktig, istedet for å la egoet mitt ta kontrollen og presse meg gjennom utmattelse eller en skade.

Har du mistet fokus på din egen vei mot helse og fitness? Kanskje bruker du for mye tid på diett og trening og ønsker å komme tilbake til det som virkelig defineres som «helse og fitness»?

Hvordan komme seg tilbake på riktig spor

På tide å sette «helse og fitness» tilbake i vanene og rutinene våre og huske på hvorfor vi gjør en innsats for å spise og trene bra.

Først så ville vi vært smarte om vi fulgte dette flotte rådet fra Brad Pilon«Vær på vakt for personen som selger lidelse som dedikasjon, utmattelse som dyd, og mani som helse.»

La det synke inn i et lite øyeblikk. Helse og fitness-regimet ditt burde IKKE kreve at du lider eller tvinger deg selv til å la livet handle rundt en spesifikk plan.

En annen måte å få til dette på i praksis er å slutte å lese enkelte magasiner, artikler, bøker eller nettsider som får deg til å føle deg kjip, eller å sette urealistiske standarder for hvordan ting skal være.

Og når det kommer til å se nærmere på, eller til og med forandre dine nåværende helse- og fitnessvaner, så spør deg selv dette enkle og viktigste spørsmålet: «kommer jeg fortsatt til å klare dette om en mnd, seks måneder, og ett år fra nå av?».

Jeg vil råde dere til å lage dere helt enkle og bærekraftige retningslinjer som passer livsstilen din, preferansene dine og ikke minst behov. Og målet? Vel det er opp til dere, men du kan ikke gjøre noe feil med å fokusere på å bli den sterkeste og beste versjonen av deg selv. Ikke «den nye forbedrede deg» eller ett eller annet bilde du har sett i et fitnessblad eller i andre sosiale media – men den beste versjonen av DEG. Vær stolt av deg selv og elsk kroppen din for det den kan gjøre, og ikke bare for hvordan den ser ut.

Målet ditt burde være å bygge en kropp som fungerer for deg og gir deg en bedre livsstil, som ikke involverer stress eller rutiner som du ikke klarer å vedlikeholde over en lengre periode.

Det er på tide at vi blir minnet på hva «helse og fitness» egentlig betyr, og praktisere det hver eneste dag.

Denne artikkelen er fritt oversatt fra niashanks.com

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.