Næringsrike, seige snickerstrøfler

Nydelige snickerstrøfler uten tilsatt sukker, gluten og melk!

IMG_1265Seige snickerstrøfler, 10-12 stk
♦ 4 store, saftige dadler – ca 80 g uten stein
♦ 40 g salte peanøtter
♦ 15 g havregryn, kan sløyfes eller bruk valgfri tørrvare
♦ 1 ss, 15 g kakao
♦ En klype salt

Ha alle ingrediensene i en foodprosessor eller kraftig blender, og kjør til en jevn og klumpfri masse. Gjer massen kompakt mellom hendene og trill til munnfulle kuler. Rull gjerne i hakkede peanøtter, kokos, kakao eller lignende om du ønsker det.

LES OGSÅ – Knallgode seige browniestrøfler og karamelltrøfler – allergivennlig snacks

Sett i fryseren en time, da er dei spiseklare. Snickerstrøflene kan fint oppbevares i fryseren og tine eit par minutter i romtemperatur før servering, da smaker dei best. Dei står seg i vekesvis!

 

IMG_1279Tips / alternativer:
♦ Tåler du ikkje nøtter? Bruk kjerner istedenfor! Gode eksempel er pinjekjerner, gresskarkjerner eller solsikkerkjerner.
♦ Om du bruker tørrvare kan du bruke kva som helst, men vær obs på at nokre typer kan gi smak til ferdig resultat.

Er du skeptisk til dadlene? Ikkje gjer deg opp ei meining før du har prøvd! Man kjenner ikkje smaken av dadlene, dei gir en utrulig god konsistens og smak sammen med dei andre ingrediensene.  

IMG_1267Varier gjerne med andre typer nøtter eller tilleggsingredienser, eller triks mengdene på sin egen måte.
Nyt!

LES OGSÅ – Heimelaga, sukkerfri sjokoladefugde

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.