Kvinner manipuleres av treningsbladene

Vår eminente gjesteskribent JC Deen tar her for seg den horrible markedsføringen som blir rettet mot kvinner. Sannheten er den at kvinner vil ha best effekt av å trene på samme måte som oss gutter.

Det florerer av myter om kvinner og styrketrening. De vedlikeholdes både av vi som trener, av personlige trenere og instruktører som ikke har tilstrekkelig kunnskap, og de enorme markedskreftene som leder kvinner til å tro at de skal trene på en bestemt (og feilaktig) måte for å oppnå drømmekroppen. I denne bloggen ser vår gjesteskribent JC Deen nærmere på problemet rundt markedsføringen som skal appellere til det kvinnelige kjønn.

Sannheten om kvinner og styrketrening

  1. Styrketrening bør være implementert i alle jenters treningsrutine, hvis de ønsker å stramme opp kroppen ved å forandre kroppskomposisjonen (mindre fett, mer muskler). Hvis målet er å vedlikeholde formen, eller holde seg slank uten for mye form på kroppen, så bør man også ha en viss porsjon styrke i programmet sitt.
  2. Mye av den reklamen du støter på i media, handler om salg. Søk på gamle saker om trening fra 2000 og sammenlign dem med de artiklene du finner i dag. Står det noe nytt? Det er tvilsomt.

Skal de løfte, eller ikke?

En av de største misforståelsene i dag, er at kvinner ikke bør løfte vekter.

Det er slettes ikke uvanlig å observere damer som løfter de tynneste manualene og bare har fokus på kondisjonstrening på mølla, ellipsemaskinen eller spinningssykkelen.

Forklaringen på dette fenomet er veldig enkelt: de har blitt fortalt at å løfte tunge vekter er forbeholdt gutter som vil bli store og sterke. Gjør de det samme som gutta, så blir også de ”stor og klumpete”. Heldigvis er dette helt feil.

Tunge vekter og mye mat, er oppskriften gutta bruker når de ønsker å bygge mye muskler. Det samme vil derimot ikke fungere for kvinner. Forklaringen ligger i hormonprofilen.

Hormonene avgjør

En kvinne produserer svært små mengder testosteron, mye mindre enn det menn gjør (og heldigvis for det). I og med at testosteron er kanskje det viktigste hormonet i forhold til muskelvekst og styrke, så bør det gi mening at kvinner med svært lave nivåer av testosteron, aldri vil ha mulighet til å bygge den muskelmassen og oppnå de styrkeøkningene gutta opplever.

Det finnes selvsagt noen få unntak til regelen – det finnes kvinner som produserer mer testosteron, enn gjennomsnittsjenta. Men, det er veldig få av dem, og er du ikke redd for å vinne i lotto, så trenger du ikke engste deg for at det kommer flyvende klumpete muskler og angriper deg heller.

Her om dagen var jeg til frisøren og skulle klippe håret. Jenta som skulle ta seg av jobben, begynte å spørre meg om trening. Her er noe av det hun sa:

Jeg prøver å slanke meg, men ble fortalt at jeg burde holde meg unna tunge vekter, fordi de ville gjøre meg stor. Jeg ble bedt om å prioritere mange repetisjoner og lette vekter

Jeg vet ikke hvem som fortalte henne dette tullet, men en ting er sikkert – man blir ikke stor av tunge vekter. Det viktigste er hormonprofilen, sekundært kommer maten (som er avgjørende for om du går opp eller ned i vekt) – og til slutt kommer det an på treninga.

Jeg har også en sms fra ei venninne på telefonen min. Hun skriver følgende

Knebøy med 5kg vektskiver på siden. Hvor mange sett på 12 repetisjoner bør jeg gjennomføre?

Svaret mitt var

Du burde løfte så tungt som du klarer. 5 sett med 5 repetisjoner

Problemet med denne typen feilinformasjon er at den forhindrer deg i å nå målene dine. Denne tankegangen vil for alltid føre til at kvinner foretrekker tredemølla og ellipsemaskinen, til tross for at de ville fått best effekt ved å trene tung styrketrening. De rosa manualene vil aldri gi deg noen som helst form for gevinst, aldri!

Så hvem skal man legge skylden på? Noe av skylden må åpenbart plasseres på personlige trenere og instruktører som ikke følger med i timen.

Måten produkter markedsføres på, er også en del av forklaringen. Se bare på bildene nedenfor

Genial markedsføring, minimal effekt

Hva legger du merke til ved bildene? Du ser en slank dame, med en attraktiv kropp som bruker manualer tilpasset førskolebarn. Tror du virkelig at de virkningsløse (vektløse) manualene der kan utrette noe som helst? Er svaret ditt nei, så er du på riktig vei.

Jillian Michaels holder et par tynne manualer på det ene bildet. Her kombinerer man ikke bare en flott kropp med et feilaktig inntrykk om at man kan trene med lette manualer, man benytter seg også av kjendisfaktoren. Hun har trent folk over hele verden, trent kjendisene, vært trener i ”The Biggest Loser” osv – og for å lykkes på den måten hun gjør, så må hun vel kjenne oppskriften, sant?

Denne typen markedsføring skader ikke bodyfitness-jentene, eller den ultraseriøse treningsjenta. Skaden skjer på jenter som ikke kan så mye om trening. De blir lurt til å tro at et stusselig hantelsett, er alt de trenger.

Disse jentene vil fortsette å trene med 2kg manualer og aldri oppnå noe som helst – og på langt nær en kropp som Jillian. Årsaken er enkel – kroppen behøver motstand/belastning.

De elendige treningstipsene

Litt av problemet skyldes også at kjendiser også verbalt sprer rundt seg med feilinformasjon. Skuespiller Jennifer Aniston forklarte i en magasinartikkel, at pilates-treneren hennes anbefalte Jeniffer å vente en time etter trening med å spise, fordi da ville musklene strammes opp, framfor å bygges.

Dette vil også vedlikeholde myten om ”lange, slanke muskler”. Muskelenes utseende på utsiden er det veldig lite å gjøre med. Musklene kan bli større og mindre, men du kan ikke forandre formen på den i særlig grad.

Markedsføringen man finner i blad

Som du ser på forsiden, er det mange overskrifter her som virker forlokkende på kvinner. For hvem vil ikke stramme opp magen og lårene på kun tjue minutter? Eller å kunne kysse cellulitene et siste farvel.

Oppskriften er enkel. Bladene vektlegger bilder av flotte og slanke kvinner og en forlokkende overskrift. Innholdet er det ikke alltid like stort fokus på.

Fra tid og annen pleier jeg å handle disse treningsbladene. Håpet er selvsagt at noen av dem skal gå mot strømmen, og publisere noe som kan ligne på kvalitet, men det virker til å være for mye forlangt. Jeg skal nedenfor se nærmere på en artikkel som ble publisert i Women’s Health, og illustrere hva jeg mener. For det som kjennetegner disse artiklene, er at de alltid starter ganske bra.

Eat more, Weigh less – 5 steps to No Cravings, No Cankiness, Just Results

#1 I will eat if it grows on a tree, or a bush or a stalk or a vine.
Hovedpoenget med dette tipset er at folk skal spise mat som finnes naturlig og som ikke er bearbeidet, som frukt og grønnsaker. De anbefalte å spise denne maten først i måltidet, på grunn av metthetsfaktoren. Dette tipset er det nødvendigvis ingenting feil med – frukt og grønnsaker er et sunt alternativ til fastfood.

#2 I will eat protein with every meal and snack
Denne likte jeg. En solid porsjon protein er helt nødvendig for å forandre kroppskomposisjonen, uten å miste for mye muskelmasse. De anbefalte videre et proteininntak fra 1,1 til 2,2g pr kg kroppsvekt. Dette må selvsagt sees i sammenheng med målsettingen, men man må utvilsomt ligge opp mot øvre anbefaling.

#3 I will eat before and after exercise
Dette sier seg selv at mat før og etter trening har betydning for evnen din til å restituere deg – og da spesielt at du spiser etter trening.

#4 I will become a salat savant
Denne havner under #1. Både metthetsfølelsen og at frukt og grønt inneholder et spekter av mikronæringsstoffer, er gode argumenter.

#5 I will never have the world’s worst breakfast
For de var den verste frokosten, å ikke spise frokost i det hele tatt. De hevdet også at det å hoppe over frokosten, øke risikoen for overvekt med 450 prosent. Jeg vet ikke hvor de fikk det tallet fra, men det faller på sin egen urimelighet. Det jeg misliker mest med denne anbefalingen, er at de oppå alt dette klarer å skrive ”Spiser du ikke frokost, vil du senke forbrenningen og bryte ned muskelmasse”

Selv har jeg benyttet meg av periodisk faste prinsipper de siste 3 årene, og har ikke merket noe i forhold til forbrenningen min. Det er til og med godt dokumentert at hvileforbrenningen kan øke ved kortere perioder faste.

Problemet med denne påstanden, uten relevans i litteraturen – er at den får folk til å tro at hvis vi ikke gjør ting i en bestemt rekkefølge og på en bestemt måte, så får vi ikke de resultatene vi ønsker oss. Jeg lever i en verden med veldig få ”dette er den eneste måten å gjøre det på”, for det er rett og slett mange veier til Rom. Når en metode er enklere å følge og gir det samme resultat, hvorfor skal man da gjøre noe annet?

Hva nå?

Målet mitt med denne artikkelen er å få deg til å tenke over betydningen og virkningene av markedskreftene. De fleste kvinnene som er på forsiden ti disse fitnessbladene gjør mye mer, enn å trene 20 minutter med lette vekter og sykle i bestemor-tempo.

Det finnes ingen hemmligheter. Kroppen til disse magasinjentene er rett og slett et resultat av tung styrketrening. Ikke 10 minutter med 2kg manualene, etterfulgt av en time på ellipsemaskinen. Mange av disse jentene er veldig sterke, men de vil aldri bli som menn.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.