;
;

Vil mer muskler gi deg mye høyere forbrenning?

Mer muskelmasse forbrenner kanskje ikke så mye energi som du tror.

strong

Et av argumentene for å anbefale styrketrening hos de som ønsker å gå ned i vekt har vært at muskler forbrenner flere kalorier enn fett. Dette er sant, men muskelmassen er likevel ikke en stor fettforbrennings-fabrikk som mange tror. For en mann på 100kg med 40% muskelmasse vil dette utgjøre 520 kilokalorier i løpet av en dag. For en person på 80kg er det 416 kilokalorier. Musklene dine forbruker 13 kilokalorier per kilo per dag. Til sammenligning bruker hjertet og nyrene dine 400 kilokalorier per kilo per dag. Det er verdt å merke seg at disse likevel bare utgjøre 0,5% av kroppsvekta.

Muskler vil forbrenne rundt 3 ganger så mange kalorier per kilo som fettvev. Fettvevet forbrenner 4,5 kilokalorier per kilo per dag. Hvis vi bruker mannen på 100kg som eksempel igjen og sier han har en fettprosent på 22% står fettmassen for 99(!) kilokalorier per dag. Kroppsfettet vårt har mange viktige oppgaver i kroppen, men for forbrenningen utgjør det ikke særlig mye. Tar vi samme eksempel igjen kommer 400 kalorier fra 33% som utgjør hud, innvoller, bein og kjertler. 520 kalorier fra levra. 480 kalorier fra hjernen. Tilsammen har vi et basal-stoffskifte (BMR) på 2420 kilokalorier per dag for mannen på 100kg. Bygger han 10kg muskler vil han øke sin BMR med 130 kilokalorier per dag. I løpet av et år utgjør dette 47 450 kilokalorier. På kort sikt spiller kanskje ikke økt muskelmasse en stor rolle. Over tid derimot vil en større andel muskelmasse være fordelaktig for vektkontroll og vektnedgang.

Skjermbilde-2016-01-14-kl.-09.42.14

Hva er viktigst for å kontrollere vekten?

Vi har et regnestykke med inngående kalorier og utgående kalorier. Hvilke elementer i regnestykket vårt er det verdt å se på om vekta skal kontrolleres? Med tanke på inngående kalorier er det viktig å kontrollere matinntaket om man ønsker god vektkontroll. Spis nok til å gi deg mye energi og livsglede, men ikke for mye. Når det kommer til utgående kalorier så kan vi jo selvsagt øke muskelmassen. Det tar jo litt tid å bygge muskler så i mellomtiden kan du jo bruke kroppen på trening og i hverdagen for å forbrenne kalorier. Gå trapper, sykle til jobb eller gå tur med familien er små ting du kan gjøre i løpet av en dag som på sikt kan utgjøre svært mye. Det er smart å bevege seg mye i hverdagen om du ønsker å gå ned i vekt, men også dersom du ønsker å spise mye mer av mye god mat.

Konklusjon

  • Verken fett eller muskler forbrenner ekstremt mye, men muskler er definitivt å foretrekke på sikt.
  • Det som er helt sikkert er at muskelmasse forbrenner veldig mye mer enn ingen masse i det hele tatt.
  • Alle monner drar. Tar du hensyn til alle faktorene som styrer vekta vil du kunne forbrenne ganske mye i løpet av en dag.
  • Beveger du deg mye kan du spise mer

 

Referanser

http://www.bodyrecomposition.com/research-review/dissecting-the-energy-needs-of-the-body-research-review.html/

McClave SA, Snider HL. Dissecting the energy needs of the body. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. (2001) 4(2):143-7. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11224660)

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.