Muskler blir ikke til fett

Har du noen gang hørt personer si at de ikke har trent på evigheter, og at alle musklene de hadde derfor har blitt til fett? Muskler bli til fett?! Nei, nei, nei.

bodyfat

Hvorfor sier folk at muskler kan bli til fett? Det er en misforstått og dum myte. Fettvev og muskelvev er to helt forskjellige komponenter i kroppen. De har helt forskjellige oppgaver, strukturer og reagerer på trening på ulike måter. Fett kan aldri bli muskler, og muskelceller kan aldri bli fettceller.

Men hvis ikke musklene blir til fett, hva er det da som skjer?

Kroppsfett er en lagringsplass for energi som ikke blir brukt der og da. Fettcellene, kjent som lipocytes eller adipocytes, deler seg og vokser i antall når du er baby og i puberteten. Vi har mellom 25 og 35 milliarder fettceller. Antallet fettceller kan også vokse under graviditet og ved overvekt. Overvektige kan ha så mange som 75 milliarder fettceller. Så hvis du ligger i et markant overskudd av energi vil fettcellene dine fylles opp med lipider (lagret fett) og forstørres.

Hvis du slutter å trene styrke, vil musklene dine enkelt og greit krympe inn og se mindre ut. Det kalles atrofi. Derfor kan det se ut som om musklene er blitt erstattet med fett, hvis du inntar mer kalorier enn du trenger vel og merke. Når du legger på deg fett blir disse fettlagringscellene fylt, og som ballonger sveller de opp til sin fulle kapasitet. De strekker seg for å ta imot mer og mer lipider som kommer.

Forskere tror at jo flere adipocytter du har, jo vanskeligere vil det være for deg å gå ned i vekt, og jo mer vekt er du i stand til å lagre. Genene avgjør også hvor lett du legger på deg. Noen har vanskelig for å legge på seg både muskler og fett, mens andre føler de legger på seg to kilo fett bare ved å lukte på en kake. Når du derimot inntar mindre kalorier enn du forbruker og går ned i vekt, brukes den lagrede energien i fettcellene, og de krymper i størrelse. Cellemengden blir derimot ikke mindre.

Fettlagring

Fett lagres i fettcellene som substanser kalt triglyserider. De består av 3 frie fettsyrer og 1 molekyl glyserol. De frie fettsyrene blir absorbert fra blodet inn i fettcellene. Fra der kan de også transporteres ut igjen. Det som holder dem inni fettcellene er at de blir festet til glyserol- 3- fosfat og blir triglyserider. Denne substansen produseres når glukose (fra sukker og karbohydrater) brytes ned i cellen. Med andre ord, jo mer glukose som kommer inn i fettcellene, jo mer fett vil holdes der.

Glukose kommer hovedsakelig fra sukker og stivelse, karbohydratene, i kostholdet vårt. For å komme inn i cellene kreves hormonet insulin, som åpner både muskel og fettcellene opp for inntak av næring. Glukose påvirker utskillelsen av insulin, og er nødvendig for dannelsen av glyserol- 3- fosfat og dermed triglyserider, og slik et stimuli for lagring i fettcellene.

Insulin stimulerer også dannelsen av triglyserider på andre måter. Som ved å stimulere fettlagrende enzymer som lipoprotein lipase (LPL), glyserol fosfat acyltransferase og inhibere fettfrigjørende enzymer som hormon sensitiv lipase (HSL). Det vil si at det påvirker substanser og enzymer slik at de hindrer nedbrytningen av fett og øker fettlagringen i stedet.

Kostfettets betydning

Men hva med fett i kosten? Alle vet at fett er fetende ikke sant? Det kalles jo tross alt fett… (Igjen et tåpelig utsagn hørt på treningssenteret). Fett er en konsentrert energikilde med 9 kilokalorier per gram. Mange er svært redde for å spise fett i frykt for å bli fete. Viktigere enn å unngå fett er det å kontrollere insulinnivået, for det er nøkkelen til mindre fett i fettcellene.

Mat med mye sukker og stivelse, snop, brus, brød, poteter, ris og frokostblandinger vil påvirke insulinnivået ditt mye. Det er ingenting som heter essensielle karbohydrater, men kroppen er derimot helt avhengig av fett for å fungere skikkelig. Spesielt hjernen, som består av 70% fett. Essensielle fettsyrer (Omega 3, EPA/DHA) som kroppen ikke kan danne selv er spesielt viktig å få i seg gjennom kosten og fettløselige vitaminer som vitamin A, D og E trenger fett for å bli absorbert av kroppen.

Fett er en vital del av et sunt kosthold og bør bli din beste venn. Det finnes også mange grunner til at du skal foretrekke et kosthold med mer fett. Med fett unngår du høyt blodsukker og insulinnivå, som gir mindre risiko for diabetes, kreft og hjertesykdommer. Dette betyr generelt å kutte ned på karbohydratinntaket, spesielt de kildene som fører til en rask stigning i blodsukkeret. Kroppen lager faktisk også eget mettet fett av karbohydrater.

Fettforbrenning

Fettforbrenningen skjer i mange av kroppens celler, men musklene og leveren er de som står for den størst andelen. Fettcellene i seg selv forbruker dog ingen nevneverdig mengde fett. Det vil si at fettet lagres på en plass, i fettcellene, og forbrennes på en annen: i musklene og leveren. Frigjørelse fra fettcellene er derfor en av de viktigste stegene for fettforbrenning. Når fettet er frigjort (mobilisert), i form av frie fettsyrer, transporteres disse med blodet til for eksempel muskelvev. Fettet tas opp til muskelen passivt. Det innebærer at de frie fettsyrene tas opp i like stor utstrekning som de finns i blodet. Om kroppen vil forbrenne mye fett, frigjør den derfor mye fett som frie fettsyrer.

Fettsyrene blir forbrent i mitokondriene, som finnes i alle celler, og spesielt mange finnes det i trente muskelceller. Der brytes fettsyrene stegvis ned til energi for cellene. Jo flere mitokodrier, jo hurtigere kan nedbrytingen av fett gå. Det er logisk at en øker forbrenningen ved å trene slik at det blir dannet flere mitokondrier (høy-intensiv intervalltrening, for eksempel).

Kroppen har også et bestemt antall muskelceller (muskelfibre).  Når vi trener er det de individuelle muskelcellene som vokser i størrelse og tetthet. De vokser ikke i antall. Muskeloppbyggende trening gir det nødvendige stimuliet kroppen trenger for å bruke energi på å vokse seg større og bli sterkere. Dette må den for å kunne håndtere den økende belastningen. Når du slutter å trene sløser ikke kroppen energi på å opprettholde muskelmassen (som er metabolsk krevende). Musklene blir dermed mindre igjen.

Det er ingen grunn til å være redd for å bruke tunge vekter, bygge muskler og bli sterkere! Muskler kan ikke og vil ikke bli til fett.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.