Riktig musikk får deg til å trene hardere

Flere studier peker på at riktig musikk kan få deg til å prestere bedre på trening. Genialt.

workout1

Mange opplever at det å høre på musikk når man trener gir en god følelse som får deg til å yte litt ekstra. Denne effekten er også dokumentert i forskningen.

Forskning fra Kanada peker på at musikk kan gi denne samme euforiske effekten som kokain (1, 2). Ved McGill Universitetet så de at personer som hørte på musikk mens de trente fikk en økning i dopaminnivåene på mellom seks og ni prosent. Det ble også registrert at en av deltagerne hadde en økning på hele 21 prosent.

Dette indikerer at enkelte av oss kan få den samme euforiske effekten av musikk som av rusmidler – men uten de mange og betydelige helserisikoene som er involvert ved bruk av narkotika. Undertegnede mener selv at han tilhører gruppen som får en slik effekt av musikk.

Dopamin er et signalstoff som produseres i hjernen og påvirker blant annet hukommelse, oppmerksomhet, evne til å lære, og motivasjon. Det står også sentralt i enhver diskusjon som handler om rusmidler. Veldig forenklert kan man si at mengden dopamin som skilles ut når man bruker et rusmiddel korrelerer for hvor stor sjanse det er for å bli avhengig (3). Dette forklarer kanskje også hvorfor så mange hevder av de er avhengig av musikk?

Musikk øker mengden dopamin i hjernen

Med musikk følger det mye bra. En undersøkelse som ble gjennomført ved universitetet i Roma fant italienske forskere at når personer som ikke hadde trent før, fikk høre på musikk ytet dem bedre. Den samme effekten ble ikke observert hos personer som allerede trente (4). Dette kan tyde på at musikk kan virke motiverende for personer som ikke har trent – og kan være en av flere motivasjonstips for å komme i gang med treningen.

I en annen studie gjort av braslianske forskere ved universitetet i São Paulo sammenlignet forskerne tre ulike protokoller hos personer som syklet:

  • Ingen musikk på øret
  • Musikk testpersonene likte
  • Musikk som testpersonene ikke likte
Det ble ikke målt endringer i hjertefrekvens (puls), men forskerne observerte at opplevd anstrengelse var høyere når man måtte lytte til musikk man ikke likte, mens prestasjonsevnen hos deltagerne økte når de hørte på musikk de likte (5).

Musikk gir mange fordeler

I boken Idrettens mentale treningslære (6) beskrives også noen av fordelene med fengende musikk når målet er å øke spenningsnivået. Her kan man blant annet lese:

Raske bevegelser, spensthopp, løp på stedet, rask bevegelse av armene og noen raske 30-metersdrag vil alle kunne være med på å øke spenningsnivået. Det samme kan en aktiv spenning av ulike muskelgrupper gjøre. En intensivering av oppvarmingsdelen er en strategi som benyttes av mange. Kombinerer en dette med å høre på rask, fengende musikk, kan spenningsnivået optimaliseres (…)

Min erfaring bekrefter alt dette. Musikk, spesielt den typen som girer meg opp, gjør treningen morsommere og mindre anstrengende. Riktig musikk bidrar også til at jeg får en følelse av eufori – noe som forsterkes ytterligere om jeg presterer godt.

Min oppskrift på en vellykket økt er: en god dose koffein + noen tunge baseløft (gjerne en ny personlig rekord) og System of a Down på høyt volum!

Hva er din favorittmusikk når du trener? 47 Svar

Her er en av mine favoritter: 

Referanser

  1. Salimpoor VN, Benovoy M, Larcher K, Dagher A, Zatorre RJ. Anatomically distinct dopamine release during anticipation and experience of peak emotion to music. Nat Neurosci. 2011 Feb;14(2):257-62. Epub 2011 Jan 9. Pubmed.
  2. Guardian: Favourite music evokes same feelings as good food or drugs.
  3. Buzzed: The Straight Facts About the Most Used and Abused Drugs from Alcohol to Ecstasy (Third Edition) (Cynthia Kuhn, Scott Swartzwelder & Wilkie Wilson).
  4. Effects of music during exercise in different training status – Pubmed)
  5. Effects of preferred and nonpreferred music on continuous cycling exercise performance – Pubmed
  6. Idrettens mentale treningslære (Pensgård, A.M. & Hollingen, E).
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.