Miljøet du omgås i hindrer deg i å oppnå resultater

«Herregud, har du med deg kaninfôr til lunsj!?»

Naysayers

Det er ikke alltid bare deg selv du har å skylde på om du sliter med å oppnå resultater ved vektnedgang eller livsstilsendring. Miljøet du omgås i kan faktisk ha endel av skylden.

«Herregud, har du med deg kaninfôr til lunsj!?»

  • Har du noen gang blitt gjort narr av for dine forsøk til å ha sunnere vaner av venner, familie eller kolleger?
  • Har du noen gang opplevd å bli dømt eller latterliggjort på grunn av den medbrakte lunsjen du spiser på skolen eller jobb?
  • Har du noen gang blitt dømt for at du ikke bestiller sukkerholdig drikke eller alkohol i baren under middag eller andre sosiale sammenkomster?
  • Har du opplevd å bli «guilt tripped» for å bestille noe som er sunt på resturant?
  • Blir du kalt kjedelig fordi du legger deg til normal tid fordi du ønsker nok søvn?
  • Har du fått høre at du er gal eller ekstrem bare fordi du velger å sette av tid til trening istedetfor å bruke tiden på kafé eller i sofaen med TV’n?

Alt dette kan bidra til at du ikke oppnår ønsket resultat når du prøver å leve en sunnere livsstil eller prøver å gå ned i vekt. Mennesker er sosiale flokkdyr og vi er veldig lettpåvirkelige av de rundt oss. Vi lar vi oss lett manipuleres av kolleger, venner og familie til å tro at det vi prøver å oppnå ikke er mulig, eller at det ikke er normalt å leve sånn «overdrevent sunt», eller at det umulig kan være sunt å være «overfokusert» på den sunne livsstilen.

finger-in-ears-280x186

Hvordan kan man egentlig løse dette problemet? det er ikke alltid like lett å venne det andre kinnet til. Men jeg mener at om du virkelig vil gjøre en livsstilsendring, eller har et sterkt ønske om å gå ned i vekt, så er det viktig at du er litt sta og står på ditt selv om du kanskje vil få et hevet øyenbryn eller to. Om du til stadig får høre usaklige kommentarer om hvorfor det er teit å ha med seg sunn lunsj, så smil og kom med saklige grunner for at du velger å gjøre nettopp dette. Om det fortsatt ikke blir akseptert så hev hodet og ta det med et enda større smil, og fortell at dette er ditt valg og at de bør respektere det. Du ser jo ikke ned på de selv om de velger å spise et ost- og skinkehorn til lunsj og gjerne tar en røyk til dessert.

Om du lar deg påvirke og føler deg sett ned på og latterliggjort p.g.a. ditt valg om å ta med deg sunn mat, eller bruker tid på trening, så har de rundt deg «vunnet kampen». Ikke la deg påvirke av andre. Det er kun de som blir å føle seg bra, ikke du.

Det er lov å være litt egoistisk. Stå for dine valg og dine ønsker, så vil du også oppnå resultater.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.