Drit i baderomsvekten, det er målbåndet som bør bestemme

I stedet for å irritere deg over baderomsvekten som aldri spiller på lag med deg, burde du heller se nærmere på hva et målebånd kan gjøre.

Det er ingen grunn til å la baderomsvekten fortelle deg om du er flink eller ikke. Den sier ingenting om muskelmasse, fettmasse, hvor fettet sitter, kroppsform, eller andre interessante ting. Den sier kun hvor mye kroppen din veier – i form av bein, fett, muskler, organvekt, vann, m.m

Så hvorfor skulle noe så meningsløst bestemme dagsformen din eller om du har vært flink eller ikke?

To personer som veier det samme, er like høy og har samme BMI kan se helt forskjellig ut. Den ene kan være en toppidrettsutøver på høyt internasjonalt nivå, mens den andre er en diabetiker med to hjerteinfarkt bak seg. Et kilo fett tar større plass enn et kilo muskler. Det kan derfor være at vekten faktisk holder seg uforandret, men at du bygger muskler, forbrenner fett, ser bedre ut og er sunnere – uten at baderomsvekten forandrer seg.

Så hvorfor la vekten avgjøre noe som helst?

Målebånd > baderomsvekt

Hvis du skal bruke en metode for å måle fremgangen din på, kan målebåndet være et langt bedre alternativ. Dette kan gi en indikasjon på om du blir større eller mindre.

Mål 4 plasser på kroppen din:

  1. Midjen. Mål deg på morgenen etter at du har vært på do.
  2. Rumpa. Mål rundt det tykkeste området.
  3. Lårene. Mål omkretsen rundt der lårene er størst.
  4. Overarmene. Stram overarmen og mål rundt.

Noter ned målene og ha som mål om at du totalt sett bør gå ned litt hver eneste uke.

Maks 80 cm for kvinner

Om du måler deg en gang i uken kan du plotte inn tallene i en tabell eller en graf og måle fremgangen over en periode på 2 til 6 måneder. Overdriv ikke betydningen av en enkelt måling, men prøv å tenk langsiktig. Du kan selvsagt også bruke baderomsvekten, men da bare hvis du sammenligner dette opp mot mål rundt midje, overarm og lår.

Ifølge IDF (Den internasjonale diabetesforeningen) og WHO (Verdens Helseorganisasjon) bør ikke livvidden være over 80 centimeter for kvinner og 94 centimeter for menn. Større midje øker risikoen for diabetes type 2 og metabolsk syndrom.

LES OGSÅ – Derfor bør du kaste baderomsvekten

Foto: HowStuffWorks.

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.