Metabolsk typing – En enkel innføring

Synes du treningen og kostholdet fungerer dårlig? Det kan hende du spiser feil i forhold til din biokjemiske sammensetning.

Denne artikkelen kan hjelpe deg med å finne riktig fordeling av næringsemnene protein, karbohydrater og fett i ditt kosthold, basert på din biokjemi.

Kroppen må være i balanse for at alle prosesser skal fungere optimalt. Metabolsk typing finner ut hvilke av de homeostatiske kontrollmekanismene som er i ubalanse, og kan fortelle noe om hvilke næringsstoffer som er best tilpasset den enkeltes biokjemi. Teorien bak metabolsk type kan blant annet bidra til å forklare hvorfor noen fungerer godt på en lavkarbodiett, mens andre fungerer bedre på en diett med mye karbohydrater.

De homeostatiske mekanismene som innegår i metabolsk typing er:

  • Autonome (sympatisk, parasympatisk, balansert)
  • Oksidative (hurtig, blandet, sakte)
  • Nevtransmittere (stimulerende, hemmende)
  • Metabolisme (nedbrytende, oppbyggende)
  • Elektrolyttbalanse (overskudd, underskudd)
  • Syre-basebalanse (metabolsk acidose/alkalose, respiratorisk acidose/alkalose, acidose/alkalose pga. for mye/lite kalium)
  • Prostaglandiner (PG1, PG2, PG3)
  • Kjerteltyper (hypofyse, tyroidea, binyrer eller gonadedominant)
  • Blodtype (A, AB, B, 0)
  • Kroppstype (ektomorf, mesomorf, endomorf)

I metabolsk typebestemmelse har det vist seg at det er den autonome og oksidative mekanismen som er mest sentral. Den autonome mekanismen har som hensikt å vedlikeholde og regulere energi, mens den oksidative mekanismen bestemmer hvor raskt maten blir omgjort til energi (glykolyse, β-oksidasjon og sitronsyresyklusen).

Det autonome nervesystemet

Det autonome nervesystemet (ANS, autonomic nervous system) er hovedregulator for stoffskiftet, og er den delen av nervesystemet som ikke er viljestyrt (autonom betyr selvstyrende). ANS kontrollerer alle indre organer og derfor også kjent som det viscerale nervesystemet. Med andre ord: ANS styrer alt utenom bevegelsesapparatet (skjellettmuskulatur og skjellett), og dette gjøres via nevrotransmittere. ANS kontrolleres igjen av hypothalamus som ligger dypt inne i hjernen, ovenfor hypofysen. ANS deles inn i to inndelinger; det sympatiske (fight or flight) og det parasympatiske (rest and digest).

Det autonome nervesystem

Bildet viser det autonome nervesystemets struktur og funksjon. Sympatiske delen til venstre.

Det sympatiske nervesystemet tar kontroll og dominerer ved situasjoner som stress, nervøsitet/angst, ekstremsport, ”sexy-time”, og ikke minst, trening. Det sympatiske nervesystemet sier i fra til kroppen om å for eksempel få hjertet til å pumpe mer blod, binyrene til å utskille adrenalin, testiklene til å produsere testosteron, utvide pupillene, og redusere fordøyelsen.

Det parasympatiske nervesystemet kontrollerer det motsatte og er mer aktivt ved rolige situasjoner som under restitusjon og spisedager for å gjenoppbygge kroppen, hvor da fordøyelsessystemet prioriteres i stedet.

Den oksidative mekanismen

Mens ANS vedlikeholder og regulerer energi, produserer den oksidative mekanismen energi. Energi kommer fra adenotrifosfat (ATP), som dannes fra glykolysen (nedbrytning av glukose) og sitronsyresyklusen. I sitronsyresyklusen trengs det riktig mengde oksalacetat fra glykolysen og riktig mengde acetyl CoA fra nedbrytning av fett (β-oksidasjon) for å gi full energiproduksjon. Alle disse prosessene skjer inne i cellene og kalles for cellulær oksidasjon.

Personer som er hurtig oksidative (hurtig oksidasjon) vil forbrenne og danne energi altfor hurtig fra karbohydrater. Dette resulterer i overskudd av oksalacetat og dårlig netto energi ut fra sitronsyresyklusen. I stedet trenger de mer proteiner og/eller fett som er «beriket» med acetyl CoA og bidrar til en bedre og mer stabil energiomsetning.

I motsetning vil personer med sakte oksidasjon trenge mer karbohydrater i kostholdet for å produsere nok oksalacetat, fordi de får for lite oksalacetat fra ueffektiv glykolyse. Da trenger de ikke like mye acetyl CoA og klarer seg fint med et kosthold bestående av mindre protein og fett.

Hvilken type er jeg?

Finn ut hvilken side som dominerer mest ut i fra hvilke punkter som beskriver deg best.

Kjennetegn ved en person som har et sympatisk dominant nervesystem:

  • Energiske personer, typisk A-menneske
  • Ambisiøse, detaljorientert
  • Blir varm og energisk etter et måltid med mye karbohydrater
  • Liker å spise mange små måltider
  • Sterkere muskler, hjerte, tyroidea, testikler/eggstokker, binyrer
  • Tåler ofte høyere treningsmengde og har bedre utholdenhet
  • Som oftest treg oksidasjon med godt kalsiumstoffskifte
  • Høy insulinfølsomhet
  • Cellene kan ha lavere pH og kan derfor trenge mer frukt og grønt
  • Ofte slank, blek i ansiktet med store øyne
  • Foretrekker sukker fremfor salt og fett
  • Lavere nivåer av serotonin og høyere nivåer av kortisol
  • Fungerer dårlig på lavkarbo-dietter

Kjennetegn ved en person som har et parasympatisk dominant nervesystem:

  • B-menneske, impulsiv, lite detaljorientert
  • Ofte sulten
  • Blir ofte varme etter et proteinrikt måltid
  • Liker å spise store måltider
  • Sterkere immunforsvar, pinealkjertel, lunger, binyrebark, milt og fordøyelsessystem
  • Sprinter-type og eksplosiv, men med lavere utholdenhet
  • Bør autoregulere treninga
  • Ofte hurtig oksidativ (omsetter mat for raskt til energi, dårlig blodsukkerkontroll)
  • Lav insulinfølsomhet hvis hurtig oksidativ
  • Cellene kan ha høyere pH
  • Trenger mer kjøtt og fett
  • Ofte kraftig bygd, rødaktig i ansiktet med små øyne
  • Fysen på salt og fett
  • Mislykkes ofte på lavkalori-dietter
  • Ofte trøtte og føler seg utslitt, bekymret eller nervøse

Ved utbrenthet (for eks. overtrening) kan en person som opprinnelig er sympatisk dominant gå over til å bli parasympatisk dominant. Kroppen klarer ikke å kjøre ”full gass” hele tiden og må til slutt si stopp som resulterer at det parasympatiske nervesystemet vil dominere i stedet.

En enkel metode for å se om du er godt nok restituert etter en hard treningsøkt, er å måle pulsen rett etter at du har stått opp fra senga om morgenen etter. Høy hvilepuls vil tyde på sympatisk dominans og nervesystemet ditt er ikke tilstrekkelig uthvilt enda.

Så hva er din metabolske type? Foruten punktene over så finnes det en omfattende (og til dels vanskelig) test her.

  • En sympatisk dominant fungerer best med et kosthold med mye karbohydrater og lite fett. Et kosthold for en sympatisk dominant bør bestå av magre proteinkilder, mye frukt, ris, potet, pasta etc. og
  • For parasympatisk dominante er det et kosthold med mer protein og fett og lite karbohydrater som gjelder. Et kosthold som inneholder mye protein eller lavkarbo være midt i blinken for deg.
  • Er du en balansert person, er det rett og slett et balansert kosthold som gjelder. Det vil si lik fordeling av karbohydrater og fett.

Husk at behovet for proteiner er avhengig av treningen din.

Oppsummering

  • Det sympatiske nervesystemet gir energi, mens det parasympatiske nervesystemet bevarer energi.
  • Personer med hurtig oksidasjon vil forbrenne karbohydrater raskere enn de med sakte oksidasjon.
  • Sympatisk dominante (karbotypen) trives passer best med et kosthold bestående av mye karbohydrater og lite fett.
  • Parasympatisk dominante (proteintypen) trives passer best med et kosthold bestående av lite karbohydrater og mer fett.
  • Finn ut din metabolske type, hold den tilsvarende sammensetningen av makrnæringsstoffer i kostholdet i noen uker, og se hvordan det går med kropp og sinn.

Hvilke type er du? 41 Svar

Referanser

  1. Wolcott W, Fahey T. The Metabolic Typing Diet. New York : Broadway Books, 2000.
  2. Baggett, K. Metabolic Typing. [Internett] http://www.higher-faster-sports.com/metabolictyping.html.
  3. Talmant, E. Eric Cressey: Building Vibrant Health. [Internett] 2009. http://ericcressey.com/building-vibrant-health.
  4. Mader, Sylvia S. Understanding Human Anatomy & Physiology. s.l. : The McGraw-Hill Companies, 2004.
  5. Harvey, Richard A. Biochemistry. s.l. : Lippincott Williams, 2007.
  6. Fagerli, Børge MyRevolution – Advanced Concept – kosthold v2.0. [Internett] [Sitert: 15 09 2011.] http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/.
  7. Wong, Cathy. The Metabolic Typing Diet. [Internett] [Sitert: 15 09 2011.] http://altmedicine.about.com/od/popularhealthdiets/a/MetabolicType.htm.
Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.