Matlei? Her får du tips til sunn mat i en hektisk hverdag

Å spise sunt er verken tidkrevende, dyrt eller vanskelig. Det handler om kreativitet og kunnskap.

For mange består frokosten av de vanlige, tørre skivene med gulost, samt et glass melk. Middagen består av det som ligger i fryseren, og kveldsmaten er ofte det første og beste man finner i skapet. Med litt kreativitet og sunn fornuft når man handler, kan man kjapt og enkelt lage måltider som både er sunnere og mer smakfulle.

En god start på dagen er viktig

Frokost/Lunsj

Havregrøt er et sunt og godt alternativ for folk i farta. Her kan man tilsette det man selv ønsker av frukt, bær, nøtter og frø, og man velger selv om man koker grøten eller bruker den som frokostblanding med melk. Kanel er et godt alternativ til sukker, dersom søthungeren melder seg. Det er bare fantasien som setter grenser, og man kan gjerne blande både kesam og cottage cheese inn i grøten for mer næring. Proteinpulver med smak er også godt. Noen velger å legge karbohydratene senere på dagen, men for alle andre et det en bra start start på dagen.

Omelett er også en ting som går fort å lage, og er lett å spise. Visp sammen noen egg med litt melk, og tilsett det som frister mest. Spekeskinke, kokt skinke eller røkelaks smaker alle godt i omelett. Også brokkoli, løk, tomater og paprika gjør frokosten mer spennende.

Mellommåltid

Skyr fra Q-Meieriene er proteinrike alternativer til yoghurt, dersom man er på farten. Cottage cheese er også lett å spise, og smaker kjempegodt med kanel og epler til. Dersom man sliter med småsult i løpet av dagen, kan det være lurt å ha en pose nøtter i veska. Dette demper sultfølelsen, og hindrer deg i å forsyne deg av mindre sunne alternativer.

Middag og kveldsmat er også viktig

Middag

Her finnes det også et hav av sunne muligheter, selv for deg som ikke går på lavkarbo. Tenk grovt, lite fett, mye proteiner og god smak. Grove pitabrød og grove wraps går fort å lage, og er veldig godt. Fyll de med tacokrydret karbonadedeig eller skinke, samt det du måtte ha tilgjengelig av salat og grønnsaker. Bytt ut rømmen med kesam, og du får et mer proteinrikt og mindre kaloririkt tilbehør.

De grove pitabrødene kan også brukes som pizzabunn. Smør på tomatpurè, og strø på ost, spekeskinke/karbonadedeig/skinke og soltørkede tomater. Pynt de så med friske spinatblader.

Kylling er magert og proteinrikt, og kan tilberedes på mange måter. Deler du opp filetene i biter og tilsetter hakket spinat og rød pesto får du en mer spennende variant. Hvitløk gir også god smak når man steker kylling. Sunt tilbehør er brokkoli og salat, eventuelt byggris/fullkornsris hvis man ønsker det.

Er man mer glad i fisk, er laks et godt alternativ som er proppfullt av omega 3. Stek laksen i olje med sitronpepper, og server med ris og en frisk salat. Mye lettere og bedre enn den tradisjonelle potetmiddagen. Er du på lavkarbo er igjen brokkoli et enkelt og godt tilbehør.

For de som er glad i dessert, finnes det sunne alternativer der også. Blander du kesam med funlight har du en proteinrik og sunn dessert. Et annet tips er eggedosis med appelsin. Pisk eggedosis som vanlig, og tilsett sukker/stevia/sukrin etter ønske. Fyll et glass med appelsinbåter uten skall, og hell eggedosisen over.

Kveldsmat

Hvis man er sliten kan man gjøre det så enkelt som en proteinshake. Hvis man derimot sverger til fast føde, er grove knekkebrød mer fiberrikt og sunt enn brød. Pålegg kan da være kokte egg, cottage cheese og friske bær, eller mager kremost med enten druer eller advokado. Magre kjøttpålegg er også godt på kremosten.

Hva liker du å spise når du har dårlig tid? 32 Svar

Guide i egenmassasje

Guide i egenmassasje

Denne guiden i egenmassasje vil kunne holde skader og smerter på avstand, samtidig som du sparer flere tusenlapper på behandling hvert eneste år.